دکوراسیون داخلی مدرن

دکوراسیون داخلی مدرن

دکوراسیون داخلی مدرن: در این مقاله آموزش معماری ابتدا به سراغ کلمه مدرن می رویم تا مفهوم مدرن و مدرنیته برایمان روشن شود و بعد از آن است که می‌توانیم در مورد دکوراسیون مدرن اظهار نظر کرده و معیاری برای سنجش آن بیابیم. با این پیش زمینه که مدرن یکی از انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی است و در این مطلب نیز تمرکز ما بیشتر بر روی دکوراسیون داخلی خواهد بود.

مدرن یک واژه گسترده است که در زمینه دکوراسیون معمولا به یک خانه که با خطوط صاف و منظم، پالت رنگی ساده و موادی مانند استیل و شیشه طراحی شده است گفته می‌شود. در دکوراسیون مدرن حس سادگی در همه المان‌های خانه و محل کار از جمله مبلمان اداری مشاهده می‌شود. صاف، صیقلی، براق و شفاف از جمله ویژگی‌هایی هستند که در سبک مدرن شاهد آن هستیم. یکی از ویژگی‌های مهم در دکوراسیون مدرن، استفاده از اشکال هندسی واضح مانند دایره‌ها و چهارگوش‌ها است. اشکال هندسی گوشه‌دار که نشان‌دهنده سرسخت بودن دنیای مدرن است، و اشکال منحنی هم احساس حرکت و پویایی زندگی مدرن را نمایش می‌دهند. ترکیب این دو با هم تصویری واضح و شفاف از مفهوم مدرنیته را پیش روی شما قرار می‌دهد.

دکوراسیون داخلی مدرن با نهایت بهره گیری و استفاده از ترفندهایی برای بزرگتر نشان دادن فضاها، برای آپارتمان ها و منازل کوچک بسیار مناسب است. بافت های شاخص، فرم های هندسی جسورانه و نامتقارن، استفاده از رنگهای چشمگیر در کنار رنگ های خنثی و توجه به نور طبیعی از شاخصه های اصلی این سبک است. در صنعت طراحی مبلمان نیز سبک مدرن به عنوان روشی معاصر و پیشگام شناخته می شود. مبلمان مدرن اشکال هندسی ساده دارند و در ساخت آنها از مصالح جذاب همچون چرم، استیل و شیشه استفاده می شود.

 

دکوراسیون داخلی مدرن

بکار بردن خطوط ساده از ویژگی های دکوراسیون داخلی به سبک مدرن است. معمولا رنگ هایی که در این سبک از دکوراسیون استفاده می شود ملایم و حتی خنثی است. برای کسانی که به فضاهای شلوغ عادت ندارند و طرفدار فضاهای آرام، با نظم و به دور از شلوغی هستند، دکوراسیون مدرن بسیار مناسب است. در دکوراسیون مدرن از پرداختن به جزئیات پرهیز می شود.

معمولا در دکوراسیون مدرن از تناژهای روشن استفاده می شود و ترکیب رنگ های زیادی در آن بکار نمی رود. معمولا در این فضاها سعی می شود که المان هایی از طبعیت را گنجاند. مثلا گیاهان، چوب، پارکت ، نور و … همه مواردی هستند که سعی می شود در این دکوراسیون تا حد ممکن از آن ها بهره برد. اکسسوری هایی که در این دکوراسیون استفاده می شود نیز معمولا ساده می باشند و جزئیات زیادی ندارند.

دکوراسیون داخلی مدرن

ویژگی های سبک مدرن در معماری داخلی و دکوراسیون داخلی

طراحی و دکوراسیون داخلی مدرن از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در بین مردم رواج پیدا کرد و در اواخر دهه 60 قرن نوزدهم این هنر به اوج خود رسید. از مهمترین ویژگی های سبک مدرن در دوره طراحی داخلی، استفاده از خطوط ساده و بی آلایش است و برای دوری از تزیین و تجمل زیاد معمولاً از این خطوط ساده استفاده می‌کنند تا در عین آرامش بخش بودن فضا و زیباتر شدن وسایل، فضایی که در اختیار قرار دارد عملکرد گرایی بیشتری داشته باشد.

البته بعضی از افراد معتقدند که سبک مدرن بیش از حد سرد و ساده است، اما برخلاف تصور آن ها سبک مدرن تماماً باعث ایجاد سادگی و احساس آرامش در فضای خانه و دکوراسیون شما می شود و با استفاده از اصول و قواعدی که در سبک مدرن پیروی می شود، نه تنها خانه شما زیباتر به نظر می‌رسد، بلکه اگر در خانه های کوچک و نقلی آپارتمانی زندگی کنید و از این سبک برای تزیین دکوراسیون داخلی منزل خود استفاده نمایید فضای خانه شما بزرگتر هم نشان داده می‌شود و به صورت کاربردی می توانید از تمامی قسمت های خانه استفاده کنید.

 

Image result for ویژگی های دکوراسیون مدرن

 

یکی از ویژگی‌های مهم در سبک دکوراسیون داخلی مدرن، پنجره‌های بزرگ هستند. در این سبک اصطلاحا گفته می‌شود که خانه‌های مدرن، فضاهای داخلی را بیرون برده و برعکس آن فضاهای خارجی را به داخل منزل می‌آورند. این عبارت عجیب به دلیل اسفاده از در و پنجره‌های بزرگ در خانه‌های به سبک مدرن است که باعث می‌شود به راحتی از داخل خانه بیرون را مشاهده کرده و نور کافی نیز به داخل منزل برسد. شما می‌توانید بدون اینکه خرابی زیادی داشته باشید، بیرون را با زیبایی تمام به درون منزل خود بیاورید. پنجره‌ها را بدون پرده بگذارید یا نورگیر سقفی قرار دهید. می‌توانید از کاغذ دیواری نیز استفاده کرده و یا وسایل دیگری را به شکل طبیعی در اتاق خود قرار دهید که با نور طبیعی کاملا منطبق شوند. رنگ‌های خنثی و گاهی تیره نیز یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی دکوراسیون مدرن هستند. رنگ‌های تیره باعث ایجاد سبکی ویژه و خاص شده و از فاکتورهای مهم ایجاد دکوراسیون مدرن هستد. وسایل دکوراسیون اتاق در سبک مدرن نیز معمولا به میز٬ کاناپه و وسایل معدود دیگری محدود می‌شوند.

 

Image result for پنجره بزرگ در پذیرایی

تفاوت مهم و قابل توجه دکوراسیون داخلی مدرن با دکوراسیون جدید

یکی از تفاوت های اصلی و مهم دکوراسیون داخلی مدرن و دکوراسیون های جدید مدت زمانی است سبک دکوراسیون مورد نظر مورد استفاده قرار گرفته است. سبک دکوراسیون جدید، یکی از به روزترین سبک های دکوراسیون می باشد که در ایجاد آن خلاقیت و نوآوری نیز حرف اول را می زند، در حالی که سبک دکوراسیون داخلی مدرن به یک عصر خاص در طول تاریخ دکوراسیون منزل اشاره دارد. معماران و طراحان داخلی در دکوراسیون جدید از عناصر مدرن استفاده می کنند. به طور کلی می توان گفت سبک دکوراسیون داخلی جدید ترکیبی از سبک های قدیمی با پیشرفت های تکنولوژی می باشد.

 

انواع فضاهای مدرن در دکوراسیون داخلی

آشپزخانه در دکوراسیون داخلی مدرن

هر آشپزخانه مدرن از قسمت‌های مختلفی از جمله کابینت‌های مجهز، میز ناهارخوری، نورپردازی متناسب، ابزار و لوازم برقی مجهز و استاندارد و خیلی ظریف کاری‌های دیگر ساخته شده است. کابینت‌های آشپزخانه به دو شکل مدرن و کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرند که طبق کاربرد و سلیقه شخصی یکی از این دو نوع انتخاب می‌شود. در سبک مدرن که بیشتر مورد نظر این مطلب است، ویژگی‌های خاصی به کار گرفته شده که با سبک کلاسیک تفاوت‌هایی را ایجاد کرده است.

از جمله ویژگی‌های کابینت‌های آشپزخانه دکوراسیون داخلی مدرن می‌توان به کابینت‌های بدون دستگیره، درهای کشویی و از جنس‌های های‌کلاس مات و براق اشاره کرد. در این سبک، کشوها و درهای کابینت، بسیار روان و راحت، باز و بسته می‌شوند که از طراحی و کاربری ساده‌ای نیز برخوردار هستند.ویژگی دیگر کابینت‌های به روز و مدرن، رنگ‌های آرامش بخش، روشن و طبیعی است که با سبکی مینیمالیستی تلفیق شده است. با در نظر گرفتن این موضوع، برعکس آشپزخانه‌های کلاسیک، آشپزخانه مدرن بزرگتر دیده خواهد شد. متناسب بودن و همخوانی طرح و رنگ برای کف و دیواره‌ها بسته به سلیقه هر فرد متفاوت است. در برخی مدل‌ها از رنگ‌های تضاد استفاده می‌شود و در برخی دیگر، رنگ‌هایی مشابه اما با درجه متفاوت به کار برده می‌شود. ایجاد پیشخوانی چند منظوره در طرح‌های زیبایی مثل مدل‌های معلق، تاشو، منحنی و… سبب ایجاد فضایی شیک و کاربردی خواهد شد. با این حال فضایی ساده به همراه بهره گیری از تمام محیط، برای کاربرد ساده‌تر ابزار موجود در آشپزخانه ایجاد می‌شود.

با ایجاد سادگی در این سبک بهتر است، فضا برای رفت و آمد کاملا باز باشد و تمام مدت می‌توان در حین کار در آشپزخانه با اعضای خانه در ارتباط بود. به دلیل باز بودن این فضا، می توان رنگ اتاق نشیمن و آشپزخانه را به صورت متعادل با استفاده از یک هارمونی متناسب بین آنها ایجاد کرد.

Image result for آشپزخانه مدرن

پیشنهاد ما: رنگ پیشنهادی برای اتاق پذیرایی

نشیمن در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی مدرن به معنای استفاده از رنگ های خنثی نظیر بژ، سفید، خاکستری، مشکی و توناژهای مختلف رنگ قهوه ای است. در کنار این رنگ ها میشه از رنگ های شاد و گرم به مقدار خیلی کم استفاده کرد اما این کار واجب و ضروری هم نیست. اتاق نشیمن در سبک مدرن میتونه یه فضای خنثی، تک رنگ و به دور از هر گونه تزئینات بلااستفاده باشه که دارای خطوطی صاف و زاویه های زیباست. در این سبک معمولا از بافت های مختلف مانند سنگ، بتن، کاشی، فلز و پارچه های مختلف استفاده میشه.

سادگی در طراحی داخلی اتاق نشیمن و عدم استفاده از ترئینات بی مورد بسیار زیبا و ایده آله و باعث میشه تا هر فضایی بزرگتر به نظر برسه.طراحی اتاق نشیمن به سبک مدرن ترفندی زیرکانه برای بزرگتر نشون دادن فضا در آپارتمانها و خونه های کوچیکه. استفاده از چوب طبیعی در تزئینات و مبلمان، یه میز قهوه خوری شیک و چوبی، پنجره هایی بلند و پرده های حریر و ساده و فرشی کرکی و زیبا در کنار استفاده از رنگ های خنثی از بارزترین ویژگی های سبک مدرن در اتاق نشیمن است.

 

Image result for نشیمن مدرن

اتاق خواب در دکوراسیون داخلی

یک اتاق خواب در دکوراسیون داخلی مدرن بایستی ترکیبی از رنگ‌ها، مبلمان مدرن و امروزی و وسایل هنری ظریفی باشد که در عین زیبایی، شیک و مدرن بودن، یک مکان راحت را نیز برای استراحت شما فراهم کند. در صورتی که خودتان قصد طراحی و تزیین اتاق خواب مدرنتان را دارید، دستتان در این راه باز است. می‌توانید رنگ مورد علاقه خود را، البته در چارچوب رنگ‌های مناسب برای این سبک و با انتخاب از میان رنگ‌های آرامش‌بخش اتاق خواب، برگزیده و شروع به رنگ کردن اتاق خواب کنید. هر چند که می‌توانید جای رنگ کردن اتاق از کاغذدیواری‌های آماده نیز استفاده کنید که می‌توانند ساده و رنگی باشند و یا طرح دار. طرح‌هایی که برای سبک مدرن انتخاب می‌شوند نباید زیاد زرق و برق دار باشند و بهتر است که طرح‌های ساده و شیک را برای این کار انتخاب کنید.

مبلمان، تخت و سایر وسایل سرویس خواب نیز بایستی از نوع ساده و مینیمال انتخاب شوند و به نوعی چیده شوند که رفت و آمد در اتاق خواب به آسانی صورت گیرد. توجه کنید که مبلمان سلطنتی و کلاسیک و همچنین سرویس خواب‌های کلاسیک و سلطنتی که پر زرق و برق هستند و معمولا نقش و نگار زیادی بر رویشان وجود دارد، نمی‌توانند برای سبک مدرن مناسب باشند. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اتاق خواب مدرن ساده بودن آن و وسایل موجود و البته مرتب بودن است. پس هنگام خرید وسایل علاوه بر این نکته که وسایل بایستی ساده باشند، به این نکته نیز توجه کنید که لوازم خریداری شده دارای فضای مناسبی برای قرار دادن لباس‌ها و وسایل غیر ضروری که همیشه استفاده نمی‌شوند نیز باشند تا بعدا در تمیز و مرتب کردن اتاق خواب به مشکل نخورید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید