فنگ شویی در آشپزخانه و درکوراسیون داخلی

فنگ شویی در آشپزخانه و درکوراسیون داخلی

فنگ شویی در آشپزخانه و دکوراسیون داخلی: در این مقاله آموزش معماری سایت وحید صلاحی خواهیم دانست که آشپزخانه بعنوان یکی از سه محل مهم در خانه به شمار می رود. از آن جایی که این محل محلی برای تامین خورد و خوراک خانواده می باشد پس اهمیت به این فضا چه از لحاظ نظافت، چیدمان و فنگ شویی و … دارای اهمیت زیادی است و می تواند بر جسم و سلامتی افراد تاثیر بگذارد. فنگ شویی می تواند جریان انرژ ی را در خانه به راه بیندازد.

فنگ شویی در آشپزخانه در واقع به چیدمان درست ابزار و لوازم دلالت دارد. در چنین چیدمانی باید وسایل در جای درست قرار بگیرند و لوازم غیر ضروری حذف شوند. طبق باور گذشتگان رعایت اصول فنگ شویی روی ثروت شما تاثیر دارد. به همین علت بسیاری پس از انجام فنگ شویی احساس بسیار خوبی دارند و آن را تاثیرگذار می دانند.

فنگ شویی در آشپزخانه و دکوراسیون داخلی

فنگ شویی ازجمله باورها و رسوم اهالی شرق آسیا برای قرار دادن هر وسیله در جای خود، در منزل و محیط کار است. به‌عقیده‌ی اساتید فنگ شویی نتیجه‌ی هماهنگی انسان با محیط اطرافش یک زندگی مثبت، موفقیت‌آمیز و با‌نشاط است. در این میان رعایت اصول فنگ شویی در آشپزخانه به‌عنوان قلب خانه و یکی از سه ضلع مثلث حیاتی خانه یعنی آشپزخانه، حمام و اتاق‌خواب، یکی از مهم‌ترین ترفندها برای ایجاد انرژی مثبت، سلامتی و سرزندگی در محیط خانه است.

قوانین فنگ شویی آشپزخانه بر اساس نظافت و ایمنی فضا تعریف شده اند و این اصول به شما کمک می کنند تا بتوانید دکوراسیونی توام با انرژی مثبت را در فضای آشپزخانه منزل تان ایجاد کنید در ادامه به نکاتی در رابطه با این اصول خواهیم پرداخت.

 

نظم دهی و طبقه بندی

https://i.pinimg.com/564x/7c/39/33/7c39334a957481bbace515e1fd076be4.jpg

پیسنهاد ما: فنگ شویی چیست؟

اولین اصل از فنگ شویی آشپزخانه طبقه بندی و نظم دهی به وسایل موجود در آشپزخانه است. بر اساس اصول فنگ شویی باید محیط آشپزخانه را از هر گونه شلوغی دور نگه دارید بنابراین بهتر است بعد از انجام هر فعالیتی در آشپزخانه فضای آشپزخانه را تمیز و مرتب کنید و همه وسایل و ظروف را در جای مخصوص به خود قرار دهید. توجه داشته باشید که در اصول فنگ شویی آشپزخانه نظم و ترتیب به وسایل درون کابینت ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. هنگامی که کابینت های آشپزخانه را چیدمان می کنید، برای راحتی بیشتر خودتان، ظروف و وسایل شبیه هم را در کنار یکدیگر قرار دهید. برای مثال فیلترهای قهوه را در کنار فنجان های قهوه بچینید و تمام ادویه ها را در یک کابینت و در نزدیک اجاق گاز قرار دهید.

 

نورپردازی و روشنایی آشپزخانه طراحی داخلی

در اصول فنگ شویی میزان نورپردازی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا نورپردازی مانع از افسردگی  و خستگی در فضای آشپزخانه می شود بنابراین بهتر است آشپزخانه در محلی از منزل که دارای نور طبیعی کافی است ساخته شود. اگر آشپزخانه منزل شما دارای نور طبیعی کافی نیست می توانید با کمک نورهای مصنوعی نورپردازی مورد نیاز و مناسب را برای آشپزخانه طراحی کنید توجه داشته باشید نورهای مصنوعی باید در سراسر فضای آشپزخانه منزل شما جریان داشته باشند.

https://i.pinimg.com/564x/8e/65/13/8e65130d00d98ca81cf41cc7892aee75.jpg

انتخاب محل مناسب در پلان جهت دستیابی به فنگ شویی آشپزخانه درکوراسیون داخلی

  • آشپزخانه در جلوی خانه نباشد و یا روبروی در جلویی قرار نگیرید. این کار تمام چیزهای مثبتی که قصد ورود به خانه شما را دارد, می کشد.
  • آشپزخانه را روبروی یک اتاق خواب قرار ندهید. این نوع پیکربندی منجر به بیماری اعضای خانواده می شود.
  • آشپزخانه تان را در مرکز منزلتان نسازید.
  • آشپزخانه را زیر یک حمام در طبقه بالا قرار ندهید. آب و فاضلاب آن را نابود می کنند.
  • اطمینان حاصل کنید که اتاق نشیمن, اتاق غذاخوری و آشپزخانه همگی در یک سطح هستند.
  • شکل چیدمان آشپزخانه باید مستطیل باشد. از داشتن آشپزخانه گرد اجتناب کنید.

ما همیشه نمی توانیم تصمیم بگیریم که کدام اتاق در یک خانه یا آپارتمان باید در ارتباط با کدام یک از دیگر مکان ها باشد، امّا اگر شما در حال ساخت خانه ای جدید می باشید یا منزلتان را بازسازی می کنید ایده آل ترین مکان برای آشپز خانه پشت خانه قرار دارد و یا حداقل پشت خط مرکزی خانه. در هر صورت بهتر است بلافاصله پس از ورود به خانه یا آپارتمان، آشپزخانه مشاهده نشود.

چرا که مهمانان این طور برداشت نموده که آنها تنها به خانه دعوت شده اند تا غذایی خورده و خانه را به سرعت ترک نمایند.

امّا اگر آشپزخانه شما در جلوی خانه واقع شده اصلاً نگران نباشید. شما می توانید با کمی خلاقیت این عیب را به خوبی بپوشانید.

یکی از راه حل های زیر را حتماً امتحان کنید: استفاده از پرده های تسبیحی یا دانه ای شکل در درب ورودی آشپزخانه، استفاده از درهای دندانه دار قرار دادن شیئی جذاب در هال یا راهرو و نزدیک به آشپزخانه که حواسها را به سمت خود جلب می کند.

 

رنگ مناسب در فنگ شویی آشپزخانه درکوراسیون داخلی

انتخاب رنگ خاکستری برای آشپزخانه دارای انرژی فنگ شویی فوق‌العاده‌ای است که فضا و اتمسفر محیط آشپزخانه را گرم و صمیمی و می‌کند. سایه  مناسبی از رنگ خاکستری در محیط آشپزخانه کیفیتی خاص به آشپزخانه می بخشد و این رنگ به پرورش انرژی در این محیط کمک شایانی می‌کند. در حالی که شاید خاکستری رنگ محبوبی برای آشپزخانه نباشد، اما به کار بردن این رنگ بازخوردی مناسب برای اهالی منزل ایجاد می‌کند و می‌تواند انرژی فنگ شویی عالی برای محیط آشپزخانه خلق کند.

ترکیب طیف وسیعی از رنگ خاکستری در دیوارها و وسایل آشپزخانه علاوه بر ایجاد معماری منحصر به فرد و خاص برای آشپزخانه، محیطی گرم و پرانرژی را ایجاد کرده تا چنانچه شما ساعاتی طولانی در طول روز را در آن محیط سپری می‌کنید، احساس خستگی به سراغ شما نیاید. استفاده از نور طبیعی زیاد و جزئیاتی شیرین و ظریف مانند همین پرنده‌های ناز زرد و قرمز رنگ، قطعاً انتخابی مناسب برای رنگ آشپزخانه فنگ شویی می‌باشد.

Image result for آشپزخانه خاکستری

به کار بردن رنگ آبی برای آشپزخانه، انتخابی چالش برانگیز است، این محیط با ترکیب رنگ آبی آسمانی و سفید محیطی آرام و دلپذیر  شبیه کره زمین در فضا ایجاد کرده است که شما را یاد آسمان و زمین می‌اندازد و هم اینکه رنگی تازه و شاد و فرح بخش دارد. اگر که شما در مناطقی با آب و هوای معتدل زندگی می‌کنید، رنگ آبی بهترین انتخاب برای رنگ آشپزخانه فنگ شویی به حساب می‌آید. شما یک بار دیگر به این آبی نگاه کنید؛ می‌بینید که هیچ‌گاه در این آشپزخانه سرد و آرام؛ احساس ناراحتی نمی‌کنید.

Image result for آشپزخانه آبی و سفید

ترکیب رنگ‌های سبز و زرد ترکیبی ایده‌آل و دل‌ نشین برای طراحی و دکوراسیون آشپزخانه‌ای براساس اصول فنگ‌شویی است. با این‌همه انتخاب اندازه و مقدار هر کدام از این رنگ‌ها هنر است.

در حقیقت، آشپزخانه‌ای که در آن توازن رنگ‌های گرم و سرد رعایت شده، منبعی از انرژی و سرزندگی در منزل شماست. از سوی دیگر، به‌خاطر احساس ناخوشایندی که بسیاری از مردم دنیا نسبت‌به رنگ زرد دارند، براساس اصول فنگ‌شویی استفاده از رنگ سبز به‌عنوان رنگی آرام‌بخش و پر‌انرژی در کنار رنگ زرد جلوه‌ای زیبا به آشپزخانه‌ تان می‌بخشد.

Image result for آشپزخانه سبز و زرد

https://i.pinimg.com/564x/bb/c7/d0/bbc7d01f455dd69798414898b675bf97.jpg

رنگ چوب از درجات روشن تا تیره به تنهایی یا در کنار رنگ سفید جذابیت ویژه‌ای را خواهد داشت. علاوه بر این موضوع نمادی از طبیعت است که به عنوان عنصری در فنگ شویی آشپزخانه می‌تواند انرژی افزونی را در کنار رنگ‌های ملایم ایجاد کند.

 

نکاتی دیگر در رابطه با اجزای درون آشپزخانه

– بالای سینک ظرفشویی باید یک پنجره باشد تا بتوانید از مناظر بیرون پنجره لذت ببرید و هوای آشپزخانه را تمیز کند.

-به عنوان یک سمبل فنگ در مورد ثروت, اجاق گاز یک دستگاه قدرتمند است و نیاز به احترام خاصی دارد. اجاق را تمیز و در شرایط عالی نگه دارید.

-یک آینه بالای اجاق آشپزخانه آویزان کنید. اگر فضای گاز شما تاریک باشد، فنگ شویی توصیه می کند یک آینه آویزان کنید تا بازتاب نور و گرمای بخاری را منعکس کند. این به خصوص اگر آینه می تواند یک جورهایی یک پنجره را در آشپزخانه منعکس کند، مفید است، که (به صورت بصری) پنجره های شما را دو برابر می کند!

-از عناصر بزرگ در بالای سر خودداری کنید. یکی دیگر از روش های متداول آشپزخانه آویزان کردن ظروف و قابلمه از سقف و دیوارها است. در حالی که ظروف مسی به صورت بصری جذاب هستند و یک ساختمان گلخانه ای اصیل به آشپزخانه می دهند, اما برای فنگ شویی خوب نیستند زیرا اشیا سنگین بالای سر، باعث می شود ما احساس ناامنی کنیم. یک آشپزخانه فنگ شویی ظروف و قابلمه و چیزهای بزرگ را از دید کمد یا گنجه آشپزخانه دور نگاه میدارد.

-بر اساس اصول فنگ شویی و تاثیرعناصر پنج گانه آن بر یکدیگر، عنصر آب و آتش نباید در ارتباط مستقیم با یکدیگر باشند. بنابراین اجاق گاز و ماشین ظرفشویی یا سینک نباید به طور مستقیم در کنار یکدیگر قرار داده شوند زیرا تقابل آب و آتش، ایجاد تنش می کند. عنصر اعتدال این دو عنصر چوب است. بنابراین می توانید از کابینت یا قفسه های چوبی بین این دو عنصر استفاده کنید یا عنصری سبز بین این دو عنصر قرار دهید.

 

درکوراسیون داخلی استفاده از گیاهان خانگی را فراموش نکنید

انتخاب و استفاده از گل و گیاه را در فضای آشپزخانه خود فراموش نکنید.

توجه کنید که گیاهان تیغ دار را برای فضای آشپزخانه خود انتخاب نکنید، چرا که زوایای تیز به طور کلی با قوانین فنگ شویی مغایر است.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید