گواهی پایان کار ساختمان چیست و چه کاربردی دارد؟
گواهی پایان کار ساختمان: در این بخش از مقالات آموزش معماری وحید صلاحی قصد داریم که به بررسی یکی از اسناد مهم ساختمانی یعنی گواهی پایان کار ساختمان بپردازیم. این سند از این جهت حائز اهمیت است که با وجود آن امکان ثبت و یا انتقال سند وجود دارد.گواهی پایان کار در واقع گواهی بر این است که مالک و سازنده بدون تخلف اقدام به ساخت کرده و پروژه را به پایان رسانده و اکنون درخواست ثبت سند را دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا این موضوع را در اجرای ساختمان دقیق تر بررسی کنیم.
گواهی پایان کار ساختمان چیست؟
گواهی پایان کار ساختمان در واقع سندی است که نشان می دهد پروژه ی ساخته شده مطابق با قوانین و مقررات شهرسازی ساخته شده است. زمانی که ساخت پروژه به اتمام می رسد و بازدید کارشناسان شهرداری از ملک برای مطابقت نقشه ها صورت می گیرد، شهرداری با بررسی آن گواهی را صادر می کند . در این زمان ساختمان نیز مجاز به ثبت سند، انتقال سند و ایجاد انشعابات می شود.
بنابراین گواهی پایان کار طبق قوانین از سمت شهرداری صادر می شود. این پروسه حدود شش ماه زمان می برد که در نهایت پایان کار شما صادر شود. زمانی که ملک شما پایان کار نداشته باشد، شما نمی توانید سند مالکیت را انتقال دهید.
اما سوالی که ممکن است برای شما پیش آید این است که در صورتی که تخلفی صورت گیرد، چه اتفاقی رخ می دهد؟ در این حالت سازندگان یا مالک با جریمه سنگین رو به رو خواهند شد و در کمیسیون ماده 100 باید برای هموارتر شدن صدور پایان کار، جریمه های خود را بپردازند. بنابراین در صورتی که می خواهید دچار این مشکلات نشوید، باید قوانین و مقررات شهرداری را رعایت نمایید.
پیشنهاد ما: آموزش اتوکد
اما هزینه گواهی پایان کار ساختمان چگونه محاسبه می شود؟ این هزینه به معیارهایی بستگی دارد. مثلا منطقه و استانی که ساختمان و پروژه شما در آن واقع شده است، متراژ پروژه ی شما و نوع کاربری ای که دارد از جمله عواملی است که روی هزینه ی این گواهی تاثیر گذار است.
یکی از موارد مرسوم در ساخت و ساز این است که افراد ملک را پیش خرید می کنند. در این گونه موارد تکلیف گواهی پایان کار چیست؟ در این گونه موارد فروشنده باید متعهد شود که مجوز پایان کار را اخذ کند و سپس در صدد انتقال سند به خریدار برآید. حتما باید خریدار تضمینی برای اخذ پایان کار از سازنده یا مالک دریافت کند.
اخذ گواهی پایان کار ساختمان مراحلی دارد که به اختصار آن را بیان می کنیم:
-شما باید در خواست خود مبنی بر صدور پایان کار را ارائه دهید
-سپس بازرس و کارشناسان فنی ای برای بازدید از ملک شما انتخاب می شوند و آن ها گزارشی از ملک شما را می نویسند
-در این مرحله گزارش نوشته شده به شهرداری ارسال می گردد
-مسئول فنی شهرداری این گزارش را بررسی می کند و به محاسبه و کنترل اندازه و نقشه ها می پردازد. (در صورت تایید، به مرحله بعدی می رود و در صورتی که تخلف محرز شد به کمیسیون ماده 100 ارسال می گردد تا مالک جهت ارائه توضیحات حاضر شود).
– در مرحله بعدی در صورتی که مالک بدهی دارد باید آن ها را پرداخت کند و مدارک را تکمیل کند.
-در پایان ، این درخواست به رئیس نظارت فنی، معاون شهرسازی و معماری منطقه و شهردار ارسال می شود تا پس از تائید، این گواهی صادر شود.
کلام آخر
در این قسمت از مقالات معماری یکی از مهم ترین مباحث در ساخت پروژه و ملک را بررسی کردیم. گواهی پایان کار ساختمان که بعنوان یکی از مهم ترین سندهای ملک می باشد و عواملی مانند ثبت سند، انتقال سند به آن وابسته می باشد. در صورتی که شما در ساخت ملک خود خلافی نداشته باشید، با طی کردن روند اداری، این مجوز برای شما صادر می شود. اما در صورتی که در ساخت ملک خود دچار تخلفاتی شده باشید ، باید جریمه خود را بپردازید تا گواهی برای شما صادر شود.
در صورتی که از پرداخت این جریمه امتناع کنید، حتی میتواند طبق نظر شهرداری دستور تخریب برای ملک صادر شود. معمولا بازه زمانی چند ماهه ای برای صدور پایان کار ساختمان لازم است که در نهایت به دست شما برسد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. همچنین یشنهاد می دهیم از مقاله ی ” انواع درب ساختمان ” نیز دیدن فرمایید.