طراحی دکوراسیون داخلی اتاق کودکان

طراحی دکوراسیون داخلی اتاق کودکان

طراحی دکوراسیون داخلی اتاق کودکان: در این مقاله ی آموزش معماری سایت وحید صلاحی خواهیم فهمید که کودکان به دلیل روحیه لطیفی که دارند لازم است در هنگام انتخاب دکوراسیون اتاق آن ها دقت کرد. محیط رشد کودک بهتر است فضایی روشن و یا ترکیبی از رنگ های روشن و تیره باشد. لوازمی که در اتاق قرار می دهید سعی کنید در سر راه نباشد و تا جایی که می توانید لوازمی که ممکن است برای آن ها خطر داشته باشد را از دسترس خارج کنید. از قفسه های درب دار استفاده کنید. ممکن است کودکان هنگام بازی و دویدن به  اجسام ضربه بزنند بنابراین قفسه های درب دار باعث می شوند که اجسام سقوط نکنند و برای کودکان خطر آفرین نباشد. مبلمانی که برای اتاق کودک خود استفاده می کنید درصورتی که قصد ندارید به زودی آن ها را تعویض کنید، می توانید آنها را به گونه ای انتخاب کنید که در دوره نوجوانی نیز بتوانند ازآن ها استفاده کنند.

طراحی دکوراسیون داخلی اتاق کودکان

طراحی داخلی اتاق کودک اهمیت خیلی زیادی برای والدین آن ها دارد زیرا فرزندان آن ها وقت زیادی از روز خود را در آن می گذرانند که تاثیر خیلی زیادی در روحیه آنها و خلقیات آنها خواهد داشت، پس بهتر است که طراحی اتاق فرزندان شما طوری باشد که اتاق فرزندتان با سن و روحیات آنها تناسب داشته باشد تا از قرار گرفتن در آن اتاق احساس امنیت و آرامش و شادابی داشته باشند. پیشنهاد می کنیم که با قوانین دکوراسیون داخلی اتاق کودک آشنا باشید و برای فرزند خود این وقت و انرژی را بگذارید تا نتیجه آن را در شخصیت او مشاهده کنید زیرا بچه هایی که در محیط های آرام و سالم و با انرژی مثبت بزرگ میشوند معمولا بچه های آرام تر و خلاق تر و باهوش تری هستند.

دکوراسیون اتاق کودک و نوجوان از آنجایی که بیشتر بچه ها وقت زیادی در طول روز را به بازی با انجام تکالیفی که در مدرسه به آنها گفته شده می گذرانند، بهتر است اتاق آنها را | طوری طراحی کنید و چیدمانش را انجام دهید که بتوانند تمام این کارها را داخل اتاق خودشان انجام دهند و مدت زیادی در اتاق خودشان سرگرم باشند و از قرار گرفتن در اتاق خود لذت ببرند و با آن انس بگیرند.

دکوراسیون اتاق کودک فانتزی

پیشنهاد ما: تزیین اتاق نوزاد

سرویس خواب کودک و نوجوان

مهم ترین فاکتوری که برای یک اتاق خواب کودک باید به آن توجه کنید سرویس خوابی است که برای اتاق او تهیه می کنید. برای خرید سرویس خواب ها سعی کنید حتما جنسیت فرزندانتان و سن آنها و مدت زمانی که قرار است از سرویس خواب استفاده کنند را در نظر بگیرید و علاوه بر آن به ابعاد اتاق هم توجه کنید تا بتوانید در نهایت سرویس خوابی خریداری کنید که متناسب با ویژگی های او باشد تا استفاده از آن برایش جذاب و رضایت بخش باشد.

لازم است خرید شما طوری باشد که از سبک دکوراسیون کلی منزل و اتاق فرزند شما تبعیت کند و اگر فرزند شما به سنی رسیده که خودش میتواند میتواند نظر بدهد برای طرح و رنگ سرویس خواب از او نظر خواهی کنید و حتی از او بپرسید که دوست دارد اجزای سرویس خواب به چه صورت چیده شود و سعی کنید سرویس خوابی خریداری کنید که به اندازه کافی قسمت هایی برای قرار دادن وسایل فرزندان شما در آن تعبیه شده باشد که تا جایی که امکان دارد اتاق فرزند شما منظم و مرتب باشد تا با نظم و قرار دادن وسیله ها در جای مشخص، از حالا منظم بود را یاد بگیرند و این خصوصیت در او نهادینه شود.

 

اول ایمنی بعد طراحی دکوراسیون اتاق خواب کودک

مهمترین اولویت هر پدر و مادری ایمنی فرزندش است. ایمنی وسایل اتاق خواب کودک با افزایش سن کودک باید دوباره بررسی شود؛ مثلاً تخت خواب حفاظ دار کودک تا یک سالگی بسیار امن است ولی به محض راه افتادنش خود این محافظ یک عامل آسیب است. هنگام خرید مبلمان دکوراسیون اتاق خواب کودک باید حتماً این نکات را در نظر داشته باشید: ایمنی، راحتی، سادگی و کاربردی بودن. اگر اتاق را برای کودکان زیر سه سال طراحی می کنید باید از به کار بردن هرگونه وسیله الکتریکی با سیم های بلند در جایی که دست کودک به آن برسد و خریدن اسباب و اثاثیه با گوشه های تیز خودداری کنید. اگر فرزند کنجکاوی دارید حتما محافظ ایمنی پریزهای برق را نصب کنید، برای پنجره ها حفاظ بگذارید و از پرده های بلند استفاده نکنید. پرده در دکوراسیون اتاق خواب کودک باید فقط سطح پنجره را پوشش دهد. پرده های شید گزینه مناسبتری هستند چرا که احتمال آویزان شدن بچه ها ازش وجود ندارد، ضمن اینکه تنوع طرح های فانتزی و مورد علاقه کودکان هم در این مدل از پرده ها زیاد است.

کودکان سه چهار ساله تحت تاثیر کارتون ها و بازی های کامپیوتری ممکن است بخواهند از ارتفاعاتی نظیر سرسره های پلاستیکی خانگی به پایین بپرند. پس حتما کفپوش نرم را که تمام سطح اتاق را پوشش دهد درنظرداشته باشید. ترکیباتی که کمترین میزان مواد آلی فرَار را دارند برای بچه ها مناسبترند. پس هنگام انتخاب کفپوش به جنس آن هم توجه کنید. چرا که بچه ها معمولا زمان زیادی را به بازی کردن روی سطح زمین مشغول هستند. نکته دیگری که در دکوراسیون اتاق خواب کودک حائز اهمیت است توجه مداوم به شرایط رشد کودک است. حفاظ های تخت نوزاد به محض اینکه به نوپایی رسید و به طور کامل توانست تعادلش را حفظ کند، ممکن است خطر آفرین باشد. چرا که تلاش کودک برای خروج از حفاظ تخت او را در اتفاع بسیار بالاتری قرار می دهد.

طراحی دکوراسیون داخلی اتاق کودکان

حداکثر استفاده از فضا در دکوراسیون اتاق خواب کودک

در یک اتاق خواب کوچک، با قفسه بندی سرتاسری دیوارها و جایگذاری درست مبلمان و وسایل می توانید حداکثر استفاده را از فضا ببرید. طبقه بندی سرتاسری کمک می کند کودک به اسباب بازی های روزمره و مورد نیازش دسترسی داشته باشد و لوازم اضافی و یا پرخطر هم از دسترسش دور نگاه داشته شود. باید تختخواب را طوری به دیوار بچسبانید که تاج تخت به گوشه دیوار بچسبد. قرار دادن مبلمان در کنار دیوار نه تنها فضای خالی اتاق را بیشتر می کند و جای کافی برای بازی را در اختیار کودک قرار می دهد بلکه با بستن فضاهای کوچک خالی پشت تخت و کمد کودکان دیگر از تاریکی و وجود هیولاهای احتمالی پشت تخت و کمد نخواهند ترسید.

 

دسترسی کودک

کمد

همه کمدها داخلشان طبقه بندی شده اما طبقه بندی کمد کودک کمی متفاوت است. کودکان از سه سالگی به بعد باید مهارتهایی برای استقلال را بیاموزند. مثل اینکه خودشان لباس بپوشند. پس بر عکس کمدهای دیگر جای آویز لباس ها باید پایین باشد تا دست بچه ها به آن برسد. بهتر است برای گذاشتن وسایل بزرگتر داخل کمد را قفسه بزنید و برای گذاشتن جوراب ها، لباس زیر و تکه های کوچک از کشو استفاده کنید، بهتر است به هر کشو برچسبی بزرگ بزنید و وسایل داخلش را بنویسید یا اگر امکانش بود از استیکر شکل آن وسیله استفاده کنید مثلاً روی کشوی جوراب ها استیکر جوراب بچسبانید؛ و در آخر می توانید یک زیرپایی کوچک کنار کمد بگذارید تا اگر فرزندتان دستش به چیزی نرسید آن را زیر پایش بگذارد.

 

تختخواب

کودک باید بتواند به راحتی از تختخوابش استفاده کند بنابراین ارتفاع آن باید کم باشد، در مورد حفاظ در نکات ایمنی گفتیم اما برای صرفه جویی می توانید از تختخوابی استفاده کنید که ابعادش بزرگ می ود و در نوجوانی هم به کار می آید.

 

قفسه ها و جالباسی

نصب قفسه ها و جالباسی دیواری در ارتفاع کم طوری که کودک دستش به آن برسد به او احساس استقلال می دهد.

 

دکوراسیون اتاق خواب کودک مشترک

دکوراسیون اتاق خواب کودک

این باور را کنار بگذارید که وقتی فرزندانتان اتاق مشترک دارند، وسیله هایشان باید هم شکل باشد. کودکان دو دسته اند، دسته اول از داشتن وسایلی با یک شکل و طرح لذت می برند و دسته دوم ترجیح می دهند استایل منحصربه فرد خود را داشته باشند. اگر کودکان شما هم جز دسته دوم هستند لطفاً اجازه دهید هر کدام روتختی و قاب عکس مورد علاقه خودشان را داشته باشند. برای داشتن هارمونی در چینش اتاق خواب می توانید از روتختی های یک شکل با طرح متفاوت یا از تخت خواب هایی با طرح متفاوت ولی هم رنگ استفاده کنید. در آخر باز هم تأکید می کنیم که  برای این که خودتان بتوانید اتاق کودکان را دیزاین کنید میتوانید از دوره طراحی داخلی سایت ما کمک بگیرید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید