خانه آبشار
پیشنهادی : معماری داخلی ساختمان چیست
[lwptoc]
خانه آبشار
خانه آبشار یا اقامتگاه کافمن، یکی از آثار برجسته معمار مشهور امریکایی، فرانک لوید رایت، است. این خانه در سال ۱۹۳۵ میلادی در ۶۹ کیلومتری جنوب شرقی شهر پیستبورگ ایلات پنسیلوانیا و در ساحل شمالی رودخانه بیر ران ساخته شده است. این خانه مدرن و مجلل که به دلیل ساخته شدن بر روی آبشاری کوچک، خانه آبشار نامیده میشود، به عنوان ویلایی برای گذران اوقات فراغت خانواده کافمن طراحی و اجرا شده بود. این بنا توسط (موسسه معماران آمریکایی) به عنوان بهترین اثر معماری آمریکا انتخاب شده است.
معمار این خانه رویایی، یعنی فرانک لوید رایت قصد داشت که با ساخت این اثر هارمونی جذابی را بین انسان و طبیعت به وجود بیاورد که این کار را به نحو عالی به انجام رساند. خانه آبشار یا اقامتگاه کافمن جزو برترین آثار معماری قرن 20 ام بود که اکنون نیز میزبان هزاران گردشگر در طی سال است. یکی از مواردی که در نمای این بنا خودنمایی می کند، استفاده از طرح های افقی است که استفاده از مصالح بزرگ و قرار دادن تراس بزرگ، این موضوع را واضح تر میکند.
پیشنهادی : طراحی نما مدرن
سرنوشت خانه آبشار
صاحبان خانه آبشار ادگار و لیلیان کافمن، زوجی بودند که به سلیقه ویژه خود شناخته میشدند. خانه آبشار به مدت 26 سال ویلای آخر هفته محبوب آنها بود. در نهایت آنها در سال 1963 میلادی این ملک را همراه با زمینهای پیرامونش به اداره حفاظت از منابع طبیعی پنسیلوانیای غربی اهدا کردند.
خانه آبشار در سال 1964 درهای خود را به عنوان یک موزه، به روی عموم باز کرد. این بنا از آن زمان میزبان بیش از پنج میلیون بازدید کننده بوده است.
پیشنهادی : فنگ شویی در نشیمن
معمار این خانه
در میلران پنسیلوانیا، در حدود منطقه Bear Run Nature Reserve که جریان آبی از ارتفاع 395 متری سطح دریا به سمت پایین جریان دارد و در ارتفاع 10 متری این جریان به صورت آبشار به پایین میریزد، فرانک لوید رایت خانه ای خارق العاده طراحی کرد که به نام خانه آبشار مشهور است و ارتباط میان انسان، طبیعت و معماری را به خوبی آشکار میکند. این خانه به عنوان اقامتگاه آخر هفته برای صاحبان آن آقای ادگار کافمن و همسرش و پسرشان طراحی شده بود که رایت با این خانواده از طریق پسرشان آشنا شده بود که در مدرسه او در تلیسین تحصیل میکرد.
علت ساخت بر روی یک آبشار
فرانک به دلیل کمبود زمین، طراحی خانه به گونه ای انجام داد تا بر روی یک آبشار فعال ساخته شود. ساختار طراحی خاص به همراه دقت، از تمام جزئیات اثر منحصر به فردی را به جا گذاشته است.این آبشار برای این خانواده پیش از زمان طراحی خانه به مدت 15 سال یک مکان تفریحی بود و بنابراین زمانی که با رایت برای طراحی بنا قرارداد بستند، از او خواستند که یک دسترسی از آبشار نیز به خانه وجود داشته باشد تا بتوانند منظر آبشار را مشاهده کنند. در عوض رایت طراحی خانه را با خود آبشار تلفیق کرد و این خانه را دقیقا بالای آبشار بنا کرد تا آبشار را به عنوان بخشی از زندگی کافمن ها در آورد.
هزینه ساخت خانه آبشار
هزینهٔ خانه اصلی و نیز خانه مهمانان هزینه ای برابر با ۱۵۵٬۰۰۰ دلار آمریکا را در برداشت. بدین ترتیب که: خود خانه ۷۵٬۰۰۰ دلار، پایان کار و مبلمان خانه ۲۲٬۰۰۰ دلار، خانهٔ مهمان، گاراژ و محل سکونت خدمتکاران ۵۰۰۰۰ دلار و دستمزد معمار ۸٬۰۰۰ دلار هزینه را شامل شدند. از سال ۱۹۳۸ تا ۱۹۴۱ بیش از ۲۲٬۰۰۰ دلار صرف دیگر جزئیات این پروژه و نیز صرف تغییرات در سبک آهن آلات و نورپردازی شد. هزینهٔ کلی این پروژه با در نظر گرفتن نرخ تورمات ۱۵۵٬۰۰۰ دلار محاسبه شد که این مقدار در سال ۲۰۱۳ برابر با ارزش تقریبی ۶٫۲ میلیون دلار بود. یکی از بازتابهای مرتبط با هزینه این پروژه در آن زمان این بود که، در سال ۲۰۰۹ تنها هزینهٔ ترمیم آن برابر با ۴٫۱۱ میلیون دلار برآورد شد.
سبک معماری خانه آبشار
قطعا یکی از مهمترین ویژگی های این بنا هماهنگی آن با محل ساختش میباشد. یعنی بر خلاف بناهای دیگر به جای اینکه یک عنصر اضافی در مکان ساختش باشد طوری ساخته شده است که گویی سالهاست جزئی از طبیعت اطرافش است.
آنچه در خانه آبشار مفهوم ارگانیک را از مستدل بودن هر جزء یا فرم آن فراتر می برد، نخست پیوستگی طبیعی تمام اجزای آن است و سپس آمیختن آنها با مظاهر طبیعت که این خانه به راستی جزئی از آن شده است. وجود آبشاری روان در دل این ساختمان نه تنها آن را شگفت انگیز و تماشایی میکند. بلکه آن را جزئی از طبیعتی میکند که این ساختمان در میان آن بنا شده است.
پیشنهادی : منظور از طراحی دکوراسیون داخلی چیست
طراحی داخلی خانه آبشار
فرانک لوید رایت نیز در طراحی داخلی سعی کرده است که از مصالح طبيعی استفاده کند. سنگ، چوب … سکنه خانه آبشار به وسیله دریچهای شیشهای در کف پذیرائی شاهد طنین جریان آب مسیل آبشار خواهند بود و به وسیله این دریجه شیشهای کف مسیل را خواهند دید. خانه شان جنگل را پشت در نگاه نخواهد داشت آنها تنه درختها را به وسیله برشهایی در تراس و کشت کنندههای سقفی نگاه خواهند داشت. دید به سوی خارج خواهد رسید و هیچ دیواری دید را قطع نخواهد کرد. منظره جنگل در پنجره ها قاب خواهند شد. طلوع آفتاب از میان طاقهای بتنی خواهد بود که زورق رنگ طلائی تیره خواهد بود که به وسیله سنگهای طبیعی اطراف در لایه های افقی و عمودی بر نما خواهند بود. این سنگها ستونها و لوله بخاری بلند گرما دهنده را خواهند ساخت و خانه در مسیری ساخته خواهد شد که بیانگر بافت و ساختارش باشد.
سبک ارگانیک
آنچه در خانه آبشار مفهوم ارگانیک را از مستدل بودن هر جزء یا فرم آن فراتر میبرد، نخست پیوستگی طبیعی تمام اجزای آن است. و سپس آمیختن آنها با مظاهر طبیعت که این خانه به راستی جزئی از آن شده است. وجود آبشاری روان در دل این ساختمان نه تنها آن را شگفت انگیز و تماشایی میکند، بلکه آن را جزئی از طبیعتی میکند که این ساختمان در میان آن بنا شده است. پارهای از منتقدان این پرسش را مطرح ساختهاند که آیا آبشار از درون خانه نیز به دید می آید یا خیر؟ جواب این پرسش البته منفی است. اما معماری تا چه اندازه فقط باید در خدمت گروهی خاص و مقصودی معین باشد؟به معماری باید به عنوان جزئی از محییط نگریست و از این لحاظ، این اثر رایت با توجه به مقصودی که بر معماری مرتبت است پاسخی بس موفقیت آمیز یافته است.
اما تازه همین برون ساختمان، همین ارگانیک بودن آن، به درون ساختمان نیز تنوعی دلپذیر داده است. به جای حجم های واضح و یکنواخت و ملال انگیز، هر گوشه درون این ساختمان داستانی جالب توجه دارد اگر چه آبشار از درون خانه دیده نمی شود، همین شکفتگی از درون که روح و معنای ارگانیک است این داستانهای جالب را پدید آورده است.
ونتوری که موضوع تضاد و پیچیدگی را در معماری مطرح میسازد، بدون اینکه سخنی از این اثر برجسته رایت به میان آورد، او را ساده گرا و معماریش را معماری روستایی معرفی میکند. اما خود ونتوری چه از نظر تضاد و پیچیدگی و چه از هیچ نظر دیگر در معماری نتوانسه حتی اندکی به آثار رایت نزدیک شود، و این از پاره ای جهات و در موارد متعدد از مشکلات بزرگ معمارانی است که چون ونتوری خود را از قید و بندهای مدرن رسته میبینند. بت شکنی آنها ممکن است و میتواند موجه باشد، اما در سرودن شعر آزادی که جانشین این تقید شود موفق نبودهاند.
برخی از ویژگی های این خانه
- حداقل دخالت در محیط.
- تلفیق حجم بنا با محیط طبیعی طوری که هر کدام مکمل یکدیگر هستند.
- تلفیق فضای داخلی ساختمان با طراحی نمای ساختمان
- طراحی فضاهای خارجی میان محیط طبیعی و ساختمان.
- از بین بردن گوشه های اتاق و نصب پنجره های سرتاسری.
- نمایش مصالح با همان گونه و ظاهری که دارد چه چوب باشد چه آجر و سنگ.
- تاکید بر نمایش مصالح از داخل ساختمان به خارج.
- به کارگیری مصالح محیط طبیعی مثل گیاهان و صخره ها چه در خارج و چه در داخل ساختمان.
حرف آخر
در سال های ۱۹۳۷ تا ۱۹۶۳ آخر هفته ها محل اقامت خانه خانواده کافمن خانه آبشاری بود.ولی در سال ۱۹۶۳ فرزند ارشد خانواده خانه را به سازمان حفاظت از پنسیلوانیای غربی اهدا کرد.
و در نتیجه آن در سال ۱۹۶۴ امکان بازدید عموم از خانه فراهم شد.این خانه زیبا هر ساله ۱۲۰ هزار نفر بازدید کننده دارد.این بنا توسط (موسسه معماران آمریکایی) به عنوان بهترین اثر معماری آمریکا انتخاب شده است.
(امیدواریم این مقاله مورد پسند شما بوده باشه)
برای دیدن آموزش های رایگان ما در اینستاگرام به پیج vahid_salahi13 مراجعه کنید.
شماره تماس: 09120545680