نکات ایمنی در ساختمان سازی

نکات ایمنی در ساختمان سازی
در این پست می‌خوانید:

نکات ایمنی در ساختمان سازی : در این بخش از سری مقالات آموزش معماری سایت وحید صلاحی قصد داریم که به مبحث نکات ایمنی در ساختمان سازی بپردازیم و آن را بررسی کنیم. رعایت انکات ایمنی در ساختمان یکی از مهم ترین اصولی می باشد که باعث حفظ جان و مال افراد می شود. عدم توجه به مقررات ایمنی می تواند خطر آفرین باشد و موجب ایجاد خسارت های جانی و مالی به افراد در اجرای ساختمان و هم چنین تجهیزات و ابزارها شود.

[lwptoc]

در شروع کار ساختمان سازی از همان مراحل اولیه ساخت تا مراحل پایانی پروژه و حتی تخریب ملک قدیمی برای جایگزینی با ملک جدید لازم است که همه مقررات را رعایت کرده تا از ایمنی آن اطمینان حاصل کرده تا از بروز اتفاقات و حوادث جبران نشدنی جلوگیری کرد. عدم توجه به نکات ابمنی به خصوص در کشوری مانند ایران که سابقه بروز حوادث تلخی در این زمینه را داشته، بسیار مهم و حیاتی است.

طبق نتایج یک تحقیق بیش ترین عاملی که موجب آسیب رسیدن و مرگ و میر کارگران ساختمان می شود عبارتند از: سقوط، برق گرفتگی، صدمات ناشی از گرفتار شدن و محبوس شدن، ضربه. این عوامل بیشترین حوادث را آفریده اند.

وسایل ایمنی در ساختمان سازی

در ادامه به بررسی موارد مهمی از نکات ایمنی در ساختمان سازی می پردازیم:

  • لازم است که کارگران ساختمان از پوشش مناسب و ایمنی و تجهیزات فردی برخوردار باشند. استفاده از دستکش، کلاه ایمنی ، چکمه مناسب، جلیقه، عینک، محافظ صورت و… می تواند بسیار موثر و مهم باشد. در هر محدوده ای که کارگران به کار مشغول می شوند طبیعتا ایمنی خاص خود را می طلبد و باید از خطرات احتمالی آگاه باشند. از کلاه ها و لباس های استاندارد استفاده شود.

 

  • یکی دیگر از نکات ایمنی در ساختمان سازی این است که کارگران با نحوه کار تجهیزات کاملا آشنا باشند و حتما قبل از شروع کار از سلامتی آن ها اطمینان حاصل کنند. در صورت استفاده از لوازم حفاظتی برای آن ها، حتما از آن ها استفاده شود.

 

  • کار کردن در ارتفاعات، چاه، کار با برق، جوشکاری، کار روی داربست ها و برخی دیگر از نقاط حساس نیاز به حفاظت دارد و باید از طناب ها و حمایل بند استفاده شود و ابتدای طناب ها به جایی محکم نصب شوند که بتوانند فرد را در هنگام ریزش و خطر نجات دهد و از محدوده خارج کند.

 مقررات عمومی در ایمنی ساختمان

 

  • یکی دیگر از نکات ایمنی در ساختمان سازی که می تواند ابعاد کار را تحت تاثیر قرار دهدف شرایط اقلیمی و آب و هوایی است. باید دقت داشت که در روزهای بارانی و ناپایدار نمی توان در ارتفاعات و سطوح شیبدار کار کرد. طوفان، یخ زدگی و … می تواند موجب لغزش شود و باعث بروز حوادث شود. هم چنین در این گونه مواقع نمی توان تیرهای فلزی یا داربست ها را نصب کرد.

 

  • پله ها، سطوح شیبدار، نقاط مرتفع ساختمان، پرتگاه ها، لبه ها و … که هنگام کار کردن و عبور مرور با احتمال خطر سقوط افراد و تجهیزات، کاملا باید ایمن سازی شوند و با نرده و یا حفاظ هایی بسته شوند و از افراد در مقابل حوادث مراقبت کنند.

 

  • نصب صحیح نردبان ها و داربست ها نیز یکی دیگر از نکات ایمنی در ساختمان سازی است که لازم است که حتما در هنگام نصب به آن توجه شود تا از مقاومت و پایداری مناسبی برخوردار باشند. مونتاژ سست و غیر اصولی داربست ها می تواند منجر به سقوط آن ها شود.

 

  • مواد اشتعال پذیری مانند قیر نباید درون محوطه بسته ی ساختمان قرار بگیرند و نگهداری شوند. در بسیاری از مواقع هنگام گرم کردن این قیرها، موجب احتراق و سرایت آتش به اطراف شده است. گرم کردن غیر اصولی قیر نیز می تواند باعث بروز این مشکلات مشکل شود.

 

  • یکی دیگر از نکات ایمنی در ساختمان سازی، توجه به ملات و میزان سفتی یا خیس بودن آنها قبل از نصب دیگر بارهای سنگین است. هنگامی که ملات ها و برخی متریال هنوز به اندازه کافی خشک نشده اند و مقاومت و پایداری بالایی ندارند، نباید روی آن ها بارهای دیگری را سوار کرد زیرا می تواند موجب ریزش آن ها شود.

تحقیق در مورد ایمنی ساختمان

کلام آخر

در این مبحث به بررسی نکات ایمنی در ساختمان سازی و اهمیت توجه به آن پرداختیم. ایمنی در ساخت و ساز ، یعنی محافظت از جان کارگران ساختمان و همینطور تجهیزات در برابر خطرات احتمالی ای که ممکن است رخ دهد. خطراتی که ممکن است در قالب لغزش، شوک الکتریکی، سقوط اجسام و … رخ دهند و برای اینکه بتوانیم در برابر این گونه خطرات از آسیب به دور باشیم، لازم است که نکات ایمنی را تا حد ممکن رعایت کنیم. عدم رعایت مقررات می تواند منجر به ایجاد خسارت، مصدومیت، ناتوانی جسمی (معلولیت) و مرگ نیز بشود و افراد در صورت نداشتن بیمه نیز با هزینه های بالای درمان مواجه می شوند. امیدواریم این مطلب برای شما آموزنده بوده باشد.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید