رنگ ها در دکوراسیون داخلی

رنگ ها در دکوراسیون داخلی

رنگ ها در دکوراسیون داخلی : در این مقاله ی آموزش معماری خواهیم دانست که رنگ ها زمانی ظاهر میشن که فرکانس نوری در محیطی متناسب، شدت گرفته و متظاهر گردد. هر رنگ دارای خصوصیات منحصر به فرد درمانی و تعادل بر انگیزی است. و حالا این رنگ ها می توانند تا اعماق نیروی ادراک و شعور ما نفوذ نمایند.

 

دایره رنگ ها به سه بخش تقسیم میشه:

  • رنگ های اصلی (قرمز، آبی، زرد) که این رنگ ها رنگ های مادر هستند و از ترکیب رنگ های دیگر بدست نمی آیند.
  • رنگ های ثانویه(سبز،نارنجی، ارغوانی) که این رنگ ها از ترکیب رنگ های اصلی بدست می آیند.
  • رنگ های ترکیبی(زرد و نارنجی، قرمز و نارنجی، قرمز و ارغوانی، آبی و ارغوانی ، آبی و سبز ، زرد و سبز) که این رنگ ها از ترکیب رنگ های اصلی و رنگ های فرعی ایجاد می شوند.

 

رنگ های گرم و سرد

رنگ گرم و سرد در واقع به حسی که از دیدن چرخه‌‌ی رنگ به وجود می آید گفته می شود. رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی شامل رنگ های قرمز، زرد نارنجی هستند. از این رنگ‌ها بیشتر برای دیوارهای خانه استفاده می شود. همچنین از این رنگ‌ها به عنوان رنگ تاکید کننده و جهت جلوه‌ی بیشتر رنگ های خنثی) سفید و مشکی( استفاده می‌کنند.

 

رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی

رنگ های گرم شادابی و راحتی را القا می کنند. این رنگ ها باعث می شوند فضا کوچک‌تر به نظر برسد زیرا تن رنگ های گرم باعث ایجاد حس راحتی در افراد می شود. رنگ های گرم باعث فعال شدن عکس العمل‌های مغز شده و احساس هیجان، عشق و در بعضی مواقع عصبانیت را القا می‌کند. در فضاهای خیلی بزرگ، استفاده‌ی زیاد از رنگ های گرم باعث ابهت فضا شده و با رنگ های خنثی هم تطابق دارد.

 

رنگ های سرد در دکوراسیون داخلی

رنگ‌هایی مانند آبی، بنفش و سبز هستند. انتخاب‌ متداول رنگ‌های سرد در رنگ آمیزی دیوار محل زندگی و اتاق خواب برای ایجاد احساس آرامش در فضای خانه، به دلیل خصوصیت ویژه‌ی آنها می‌باشد. از این رنگ ها برای هدایت احساسات و عواطف در وبسایت ‌ها نیز استفاده می شود.

انتخاب رنگ های سرد، حس آرامش و تسکین را انتقال می‌دهد و باعث بزرگ تر به نظر رسیدن فضای موجود می شود. ایرادی که به رنگ های سرد چرخه‌ی رنگ می‌گیرند، این است که فضا را سردتر از آنچه هست نمایش می‌دهد و باید با فضاهای آزاد منطبق شود. رنگ های سرد باعث ایجاد اثرات منفعل(غیر فعال) در مغز می شود که احساس رضایت، آرامش و سکون تولید می‌کند.

 

رنگ های مکمل در دکوراسیون داخلی

به رنگ هایی در دایره رنگ ایتن گفته می شود که روبروی هم و یا به عبارتی روی دو سر قطر دایره قرار دارند گفته می شود. (در شکل بالا رنگ های مکمل با پیکان نمایش داده شده ) یعنی جفت رنگ هایِِ: (زرد و بنفش)(نارنجی زرد و نیلی)(نارنجی و آبی)(قرمز نارنجی و فیروزه ای)(قرمز و سبز)(سبز چمنی و ارغوانی) مکمل یکدیگر هستند.

رنگ های مکمل

کاربرد رنگ های مکمل و مثال هایی از آنها در دکوراسیون داخلی

هنرمندان در طراحی های خود بسیار از رنگ مکمل برای ایجاد کنتراست استفاده میکنند. به عنوان مثال در بسیاری از عکس ها و طرح ها اگر میزان قرمزی به اندازه کافی روشن نباشد از رنگ سبز در کنار آن استفاده میکنند.

 

رنگ طوسی در دکوراسیون داخلی

یکی از رنگ های خنثی و پرکاربرد در دکوراسیون رنگ طوسی می باشد. رنگ طوسی هم در ترکیب با  رنگ های دیگر و هم به سبک مینیمال و ترکیب با دیگر سایه های آن جلوه جذابی را برای آن فضا ایجاد خواهد کرد. برخی گمان می کنند که استفاده از رنگ طوسی فضا را دلمرده نشان خواهد داد اما باید بدانید که در صورتی که طوسی را با ترکیبات مناسب به کار ببرید، از اکسسوری های جذاب استفاده کنید، کنتراست را حفظ کنید و …طوسی می تواند از بهترین رنگ ها برای دکوراسیون داخلی شما باشد.

بناراین برای اینکه چشم و روحیه شما دچار خستگی و یکنواختی نشود، طوسی را به طور یکنواخت بکار نبرید. طوسی نه تنها برای دکوراسیون داخلی زیاد استفاده می شود بلکه برای فضاهای اداری نیز بسیار کاربردی است.

رنگ طوسی در دکوراسیون داخلی

رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

قرمز یکی از سه رنگ اولیه می‌باشد و یکی از قدرتمندترین و احساسی ترین رنگ هاست. رنگ قرمز احساس شیرینی و بی‌گناهی را در حین ترکیب با رنگ سفید و ایجاد رنگ صورتی ارائه می‌دهد و وقتی به صورت خالص استفاده می شود تیزی و تندی را القا می کند. با اضافه شدن رنگ مشکی، قرمز احساسات سنگین تری را بیان می‌دارد، مثلا عصبانیت یا بیان شدید احساسات. قرمز به عنوان رنگ اولیه، هم در پس زمینه‌ی طرح ها و هم به عنوان رنگ تاکید، استفاده می شود. قرمز در بین رنگ های دیگر، تقریباً بهترین رنگ برای تاکید است. طیف رنگی قرمز می توانند احساس عشق، هیجان، قدرت و رشد و نمو را القا کند .

رنگ ها در دکوراسیون داخلی

پیشنهاد: دوره طراحی داخلی

رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

قرمز رنگ پرهیجانی است و در کشورهای آسیایی رنگ بسیار مهم و معمولی است. در استفاده از رنگ قرمز، باید احتیاط کرد. ارجح است قرمز به صورت پراکنده در جاهای مختلف به کار رود. در دکوراسیون منزل بهتر است از رنگ قرمز در جاهای خاص مورد علاقه استفاده شود، تا از این طریق آن بخش بیشتر در معرض توجه قرار گیرد. استفاده از قرمز در اطراف شومینه، حتی اگر خاموش باشد، نشانگر وجود گرما است.

رنگ قرمز در معماری

با استفاده از رنگ قرمز، محیط بسته تر دیده می شود. قرمز رنگ مناسبی برای اتاق خواب نیست، چون مقدار تنفس را زیاد کرده و خواب و آرامش را کاهش می دهد. در مکان های تجاری استفاده از مبلمان چرمی قرمز در یک فضای کاملا سفید همراه با آویزهای قرمز به حدی جاذب است که هر کس را وادار به نشستن می کند. از قرمز در سالن های آرایش و اتاق پرو نیز می توان استفاده کرد. برای تعدیل حرارت، قرمز را با سفید همراه کنید و تضاد شادی ایجاد کنید، که ثابت شده جلب توجه می کند (تاکید های سفید همیشه با مبلمان قرمز خوب از کار در می آیند).

 

رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

رنگ سبز یکی دیگر از رنگ های اولیه است .این رنگ یکی از آرامش بخش ترین رنگ ها است. رنگ سبز دارای سایه‌های خنثی می‌باشد. سبز، تعادل و هارمونی را القا می کند و بعضی اوقات برای شرح طبیعت و ایجاد امید استفاده می شود. سبز کمی روشن تر) با مقداری زرد( بیشتر شادی آور و نورانی است و می توانند کمی هم حس گرمی رنگ را هم منتقل کند. سبز تیره تر ثبات، امنیت و فراوانی را القا می کند .رنگ سبز ما را به یاد اسکناس و ثروت می اندازد. در طرح ها از رنگ سبز در زمینه یا به عنوان رنگ تاکیدی استفاده می شود. این رنگ یکی از رنگ های مناسب برای چشم انسان است. همچنین گاهی اوقات پیامدهای عاطفی ناخواسته را با رنگ سبز نشان می‌دهند، مثلاً بیماری یا بی تجربگی .

دکوراسیون با رنگ سبز

رنگ سبز در دکوراسیون

ﺍﺯ ﺭﻧﮓ ﺳﺒﺰ ﺩﺭ ﺩﮐﻮﺭﺍﺳﻴﻮﻥ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﺛﺮ ﺁﺭﺍﻡ ﺑﺨﺸﯽ ﺁﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﺭﻧﮓ ﺳﺒﺰ ﺑﺎﻋﺚ ﮐﺎﻫﺶ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﻣﯽ گردد. ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻓﻀﺎی ﮐﺎﺭی ﺳﺒﺰ ﺭﻧﮓ ﮐﺎﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﮐﻤﺘﺮ ﺩﭼﺎﺭ ﺩﺭﺩﻫﺎی ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﮔﻮﺍﺭﺵ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﺭﻧﮓ ﺳﺒﺰ، ﺭﻧﮓ ﺳﺮﺩی ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻤﺎﺩ ﻁﺒﻴﻌﺖ ﺍﺳﺖ. رنگ سبز به دلیل ویژگی آرامش بخشی که دارد، برای اتاق خواب و سرویس‌ های بهداشتی مناسب است. سبز روشن رنگ مناسبی برای اتاق نشیمن و هال به شمار می رود. سبز تیره نیز برای آشپزخانه و اتاق ناهار خوری مناسب است، زیرا که این رنگ تاثیر خوبی بر سلامت و تغذیه دارد.

رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

آبی رنگ آرامش، صلح و امنیت است. آبی به دلیل اینکه حس آرامش و دوستی را القا می کند، به عنوان رنگ اصلی مورد استفاده‌ی شبکه های اجتماعی محبوب مردم یعنی فیس بوک و توئیتر قرار گرفته است. از رنگ آبی، هم به عنوان رنگ های پیش زمینه و هم رنگ های تاکیدی می توان استفاده نمود. همچنین آبی رنگی است که مردم با آن به راحتی ارتباط برقرار می کنند. البته می‌توانیم بگوییم که این رنگ، یک رنگ مردانه نیز هست. از آبی تیره تر در رنگ متن استفاده می شود.

رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

پیشنهاد ما: دکوراسیون داخلی مدرن

به دلیل آرامش بخشی، تسکین دهندگی و ریلکس کننده بودن رنگ آبی، پزشکان سعی می کنند در مطب خود از این رنگ بیشتر استفاده کنند. همچنین رنگ آبی برای قسمتهای پذیرش، دفاتر اداری و سازمان ها و محیط های کاری مناسب است؛ زیرا محیطی اداری و متعادل ایجاد می کند .

کاربرد کلی: در اتاق کار و اتاق مطالعه، سرویس بهداشتی، اتاق نشیمن و اتاق خواب. آبی رنگ آرامش است بنابراین می بایست از آن بصورت هوشمندانه و محتاطانه در هال و پذیرایی و آشپزخانه و جاهایی که در آن فعالیت های بیشتر صورت میگیرد، استفاده شود.

 

رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی

رنگ بنفش ترکیبی از طیف رنگ های گرم و سرد یعنی عشق و آرامش، رنگ های قرمز و آبی می باشد. بنفش از قدیم نماد اشراف، قدرت و ثروت بوده است. بنفش همچنین به ترویج حس خلاقیت و قوه‌ی تخیل کمک می‌کند، زیرا این رنگ غالب در طبیعت نیست. از رنگ بنفش استفاده‌های گوناگونی می شود. سایه های سبک، که خیلی نرم و ظریف است می تواند یک حس رمانتیک ایجاد کند. سایه های تیره تر احساس سنگین تر و دمدمی مزاج بودن را القا می کند و در بعضی مواقع حس بی ثباتی و سر سختی را می‌دهد.

نکته ای که در استفاده از رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی باید مورد توجه قرار گیرد عدم استفاده زیاد از رنگ های تیره است. استفاده بیش از حد از رنگ های تیره فضا را شلوغ و گرفته نشان میدهد. اما استفاده متعارف از رنگ مشکی فضای دراماتیک ایجاد میکند که ممکن است با سلیقه برخی افراد همخوانی داشته باشد.

رنگ ها در دکوراسیون داخلی

 

رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

زرد به راحتی، شادی را القا می کند. این رنگ با احساس انرژی‌زائی و تشویق در ارتباط است. این رنگ بسیار مهیج است و به همه چیز حس روشنائی و خورشیدی می دهد. یکی از معایب استفاده از رنگ زرد انتقال حس خطر است .رنگ زرد برای برجسته تر کردن یک موضوع یا تاکید استفاده می شود، اما استفاده‌ی تمام طرح از این رنگ بسیار دشوار است زیرا باید با انتخاب کنتراست های موجود دراین رنگ مطمئن شوید که پیغام شما درست منتقل می شود. در صورتی که این رنگ در فرمت روشن تر استفاده شود جلوه‌ی اولیه خود را دست خواهد داد.

Image result for رمگ زرد در معماری

رنگ زرد رنگ شادمانی است که شادی را به فضا منتقل می کند و آنرا روشن تر و پذیراتر می سازد. به همین دلیل است که رنگ زرد برای ورودی ساختمان ها انتخاب می شود. رنگ آمیزی دیوار به رنگ زرد یا استفاده از رنگ زرد به عنوان رنگ مسلط می تواند فضایی گرم و دلپذیر را ایجاد کند و به شما و مهمانانتان احساس خوشایندی را منتقل نماید. فضاهای دیگر هم می توانند از تاثیر گرم و دلپذیر رنگ زرداستفاده کنند.

برای مثال در سالن ها یا فضاهایی که معمولا بسته است و پنجره و نورکافی وجود ندارد. می توان از رنگ زرد در تزئین راهروها، حمام یا اتاق های کوچک استفاده کرد. ایده دیگر استفاده از رنگ زرد در دکوراسیون داخلی در جایی است که صبحانه را میل می کنید و صبح را در آنجا می گذرانید.

 

رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی

نارنجی یک ترکیب دارای هارمونی بین رنگ های قرمز و زرد است، یعنی ترکیب عشق و انرژی با رنگ اولیه یعنی زرد به همراه حس خورشیدی و تازگی آن. نارنجی به برقراری تعادل، انرژی زا بودن و فراخوانی گرایش دارد؛ اما استفاده از این رنگ در اجرای ساختمان ، کمی سخت است. طیف‌های نارنجی بیشتر در قسمت های مهم سایت و به صورت رنگ تائید کننده استفاده می شود، اما وقتی به عنوان رنگ غالب از آن استفاده کنیم کار کمی شلوغ به نظر می رسد. از نارنجی برای نمایش حرکت در طرح استفاده کنید، اما احتیاط کنید نارنجی قدرت غلبه بر عناصر دیگر در طرح را دارد.

 

رنگ نارنجی در طراحی منزل و در دکوراسیون داخلی

رنگ نارنجی به علت ماهیت گرم و تند خود می تواند برای فضاهای سرد و بسیار استفاده شود و سبب ایجاد تعادل در فضای دکوراسیون شما شود، همچنین می توانید از رنگ نارنجی به صورت تک رنگ برای ایجاد تمرکز در فضای دکوراسیون داخلی خود استفاده نمایید و ظاهر خاصی به دکوراسیون داخلی تان ببخشید.

 

رنگ های سیاه و سفید در دکوراسیون داخلی

رنگ های سفید و سیاه خالص ترین نوع رنگ‌ها هستند .هر یک معنای سادگی و اداری بودن را می‌رسانند. تقریبا غیر ممکن است که بتوان رنگی را بدون استفاده از رنگ های سیاه و سفید ایجاد کرد .سفید معمولا مضمون تمیزی، پاکی و کمال را القا می کند. رنگ مشکی معنی قدرت، رمز آلود بودن و ظرافت را منتقل می‌کند. بعضی اوقات معنی ترس و ناشناخته بودن را هم می‌دهد .

 

کاربرد های رنگ مشکی در دکوراسیون داخلی

مشکی رنگی عمومی است و می تواند با هر رنگ دیگری ترکیب گردد. ترکیب مشکی و رنگهای براق تضاد درخشانی ایجاد میکند، در حالیکه مشکی با رنگ های پاستیلی و ملایم هماهنگ تر به نظر می رسد. اگر به یک پس زمینه مشکی لوازمی با چندین رنگ و درجه روشنی وسیعی بیفزایید، اتاقتان شیک به نظر می رسد.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید