معماری داخلی+ طراحی داخلی + دکوراسیون داخلی

معماری داخلی+ طراحی داخلی + دکوراسیون داخلی

معماری داخلی / طراحی داخلی / دکوراسیون داخلی: برای کسانی که علاقمند به طراحی و چیدمان فضاهای داخلی خانه باشند، معماری داخلی مناسب است. برای معماری داخلی علاوه بر مهارت های فنی باید ذوق هنری نیز تلفیق شود تا به افزایش خلاقیت و ایده های یک معمار کمک کند.

طراحی داخلی نیز تا حدودی به معماری داخلی شباهت دارد اما با جزئیات بیش تری هم چون مواد و متریال، رنگ ها، نورپردازی، مبلمان، سبک ها و … سروکار دارد. طراحی داخلی باعث خلق فضاهای جذاب و ارتباط دیگر فضا ها با هم دیگر می شود. در طراحی داخلی معمار امکانات مختلف را فضا می گنجاند.

معماری داخلی

در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی مربوط به چیدمان مبلمان، اکسسوری ها، نورپردازی ها و … می باشد. دکوراسیون داخلی باعث می شود که لوازم با هماهنگی و چیدمان مناسبی در کنار هم قراربگیرند.

 

شباهت و تفاوتها

سه عبارت معماری داخلی ، طراحی داخلی و دكوراسیون داخلی معمولا به غلط به جای یكدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. گرچه هر سه بخش های مشتركی با هم دارند و هدف همه ی آنها بهبود كیفیت زندگی از طریق بهبود فضاست ، اما مترادف هم نیستند. تخصص معماری داخلی در مقیاس انسانی و در ارتباط با فضاهای عمومی و شخصی است. مباحث تخصصی مرتبط با معماری داخلی مباحثی چون روانشناسی رفتار ، ساختارها و خدمات پشتیبانی ، مواد و مصالح ساختمانی ، رسانه های ارتباطی ، ارگونومی و .. است.

 دکوراسیون داخلی

در طرف مقابل دكوراتورها كسانی هستند كه تنها با سطح ظاهری فضا سر و كار دارند. اغلب آنها دوره های تخصصی را گذرانیده و آموزش دیده اند. بسیار واضح است كه علیرغم اشتراكات بسیار ، این سه رشته مترادف هم نیستند و در حوزه ای كاری متفاوتی فعالیت فعالیت می كنند. جامعه طراحان داخلی آمریكا ، طراح داخلی را چنین تعریف می كند: متخصصی برای طراحی فضاهای داخلی با عملكرد و كارایی بالا كه تخصص خود را از طریق آموزش های رسمی كسب كرده است.

مهمترین بخش حرفه ی یك طراح داخلی ، داشتن هنر و علم درك رفتار مردم به منظور ایجاد فضاهای كاربردی خلاقانه درون ساختارهایی ست كه معماران داخلی طراحی كرده اند 7 اصل در طراحی داخلی.1 نور( عنصری كه توان دیدن را به فرد می دهد) 2. فرم ( توده ی فیزیكی یك شی است كه سه بعدی بوده و وزن دارد) 3.فضا ( همان محدوده ی در دسترس كاربر است) 4.بافت ( مشخصه ای از یك شی ، كه با لمس كردن یا دیدن به چشم می آید) 5.شكل ( خط بیرونی یك شی را تكیل می دهد) 6.رنگ ( همان خاصیت بصری فرم است) 7.حجم ( عنصر مهم طراحی داخلی است كه بصورت اجسام توپر تو خالی نمایان گشته است). سبك شناسی : آسیا منطقه ای است بزرگ با سبكهای مختلفی چون :ایرانی، هندی، چینی، عربی و ژاپنی. در فرهنگ شرق دور یك اصل مهم حكفرماست و آن اصل رابطه با طبیعت است. فرهنگ شرق دور با رمز و راز و غرق دن در نیروهای طبیعت عجین شده است. استفاده از رنگ های گرم از مشخصات سبك های آسیایی است. جهان بینی شرق دور بر اساس تعادل و تعامل میان یین و یانگ است. بر اساس این نظریه ، جهان متكی بر اصول مثبت و منفی ای است كه در همه چز نفوذ كرده است. از ویژگی های سبك ژاپنی می توان به: سبكی فراخ – سادگی – روشنی و … اشاره نمود. یكی از اصول این نوع طراحی كم كردن جزئیات و توجه به سادگی است. باغ آرایی ژاپنی یكی از معروف ترین شیوه های طراحی فضای سبز است. این شیوه بر پایه استفاده از آب، سنگ، سنگریزه و … استوار است. سنگ در این فرهنگ مقدس است.

ژاپنی ها در مكتب شینتو معتقدند سنگ روح طبیعت را در خود جای داده است. چینی ها در طراحی داخلی تابع سه اصل زیر اند: سادگی، انرژی و طبیعت. كاربرد چوب به عنوان یك متریال طبیعی زیاد در این سبك به چشم می خورد. فنگ شویی سبكی است از زیبایی شناسی چینی! این سبك جزئی از فرهنگ خاور دور است. فنگ شویی در صدد اعتدال بخشیدن میان انرژی هاست. مهمترین اصل فنگ شویی پرهیز از انباشتگی و بی نظمی است. مبانی هنرهای تجسمی: هنرهای تجسمی به آن دسته از هنرهایی گفته میشود كه قابلیت شكل پذیری و تجسم دارند و مستقیما با حس بینایی قابل درك اند. مبانی هنرهای تجسمی را می توان به قاعد درك زبان بصری و ایجاد اثر در هنرهای تجسمی تعبیر نمود. همه ی عناصر هنر تجسمی از عناصر بصری معینی شكل گرفته اند. كیفیات بصری عبارتند از روابطی كه در روند سازمان دادن و نظم بخشیدن به عناصر بصری مطرح می شوند. نوع استفاده از عناصر بصری در اثر تجسمی كیفیت حسی خاص و عمومی ایجاد می كند. تضاد و كنتراست می تواند باعث توجه و تاكید بر موضوع خاصی در یك تابلو نقاشی باشد و القا كننده ی حس آرامش و سكون و یا … شوند. روند سامان بخشیدن به یك اثر هنری تركیب یا كمپوزیسیون نامیده می شود.در تركیب بندی است كه وحدت اثر بعنوان كلی كه دارای انسجام درونی است ، تحقق می یابد. در یك تركیب موفق اجزا از كل قابل تفكیك نیستند. كادر یا قاب تصویر محدوده ی فضا یا سطحی است كه اثر تجسمی و تصویری در آن ساخته می شود. بطور كلی منظور از كادر ، همان محدوده ای از سطح است كه هنرمند برای ارائه و اجرای اثر خود بر می گزیند. فضای درونی یك كادر زمانی معنا پیدا می كند كه یك عنصر بصری در درون كادر انرژی بصری آنرا فعال نماید. كیفیات بصری عبارتند از :

  • 1. تناسب
  • 2. تعادل
  • 3. تقارن
  • 4. وحدت
  • 5. توازن
  • 6. تاكید
  • 7. كنتراست
  • 8. حركت
  • 9. ریتم
  • 10. هماهنگی چیدمان

معماری داخلی چیست؟

اصول اولیه : 1. توجه به كاربری فضا و روانشناسی موقعیت

  • 2. شناخت سبك متداول در چیدمان
  • 3. روانشناسی رنگ
  • 4. محل قرارگیری
  • 5. شناخت كادر در طراحی داخلی
  • 6. ارگونومی
  • 7. شناخت تاثیر نور
  • 8 . شناخت سبك
  • 9. فضاهای كلاسیك.

 

سبك انگلیسی

ویلیام اند مری ( برای چیدمان فضاهای ویلایی رسمی با استفاده از رنگهای گرم بكار می رود) – كوئین آن ( در فضاهای كوچك و رسمی با رنگهای روشن و تزئینات كم ) – جورجین ( از مهمترین سبكهای دكوراسیون و سبكی كاملا رسمی و كلاسیك است) – برادران آدامز – هپل وایت ( سبكی رسمی با حسی خنثی – مردانه و زنانه بصورت تلفیقی-) – شرایتون ( سبكی خنثی با استفاده از یك سری كارهای لولا دار) – چیپن دیل. سبك های فرانسوی : باروك ( بیشتر در كشورهای عربی و هندی بكار می رود ، پارچه كوبی روی دیوار در این دوره ابداع شد. كاخ ورسای نمونه ای است از این سبك) – روكوكو ( سبكی است شاد با رنگهای طلایی كه در ایران بسیار استفاده می شود) – امپایر یا امپراطوری ( كه بیشتر در فضاهای نظامی با تزئینات جدا تراشیده دیده می شود) – ویكتورین. در سبك فرانسوی خطوط عمودی و افقی حذف می شود و خطوط منحنی بخود می گیرند. خطوط دیوارها به آرك تبدیل می شود.

 

فضای مدرن

توجه كامل به ارگونومی – استفاده از متریال و ایده های جدید – ایجاد تصاد در فضاها – ایجاد تعادل كاملا نامتقارن – توجه به رنگ قبل از توجه به فرم – استفاده ی حداكثری از نور – مبلمان محدود – استفاده از رنگهای تند در كنار سفید ، سیاه و خاكستری – استفاده از رنگ قرمز برای ایجاد فضای تاكیدی – استفاده از فضاهای مینیمال – استفاده از فضا و وسایل بصورت چند كاربری.

دکوراسیون داخلی منزل با معرفی 10 سبک متفاوت

توصیه های كاربردی در طراحی داخلی

1. استفاده از هاله ای از رنگ صورتی در اتاق های كم نور و كم وسعت به همراه استفاده از پرده ها ، مبلمان و دیوارها با تركیبی از رنگ سفید و كرم. می توانیم اتاق های بی روح و بی رنگ را به وسیله ی نصب پرده های خوش رنگ و طرحدار با نوارهای طلایی و یراق های منگوله دار می توان به محیطی تازه تبدیل نمود.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید