نکات مهم در طراحی داخلی سرویس بهداشتی و حمام

نکات مهم در طراحی داخلی سرویس بهداشتی و حمام

نکات مهم در طراحی داخلی سرویس بهداشتی و حمام : در این بخش از مقالات آموزش معماری یاد میگیریم که یکی از نکات مهمی که در طراحی سرویس بهداشتی و حمام می توان در نظر گرفت این است که از ابعاد و اندازه های استاندارد پیروی کنید. اندازه ورودی، درب و اندازه فضای داخلی باید حداقل ها را رعایت کرد. در صورتی که متراژ خانه شما زیاد باشد می توانید اندازه سرویس و حمام را بزرگتر در نظر بگیرید و امکانات دیگری را که می خواهید مانند قفسه بندی، وان و … را در آن قرار دهید. اما در صورتی که خانه شما کوچک است باید این نسبت را رعایت کنید و این مقدار متناسب با متراژ خانه شما باشد. نکته دیگری که باید در طراحی این فضا ها دقت کرد این است که جانمایی مناسبی داشته باشند. یعنی این که نباید این فضاها را در مجاورت آشپرخانه و پذیرایی طراحی کرد بلکه باید به گونه ای طراحی شوند که در معرض دید و رفت و آمد نباشد.

سرویس بهداشتی و حمام معمولا جلوی دید عموم افراد نیستند و خیلی توجه افراد، خصوصا مهمان های کوتاه مدت به آن جلب نمی شود. اما این قضیه باعث نمی شود به این قسمت ها به چشم جاهای کم اهمیت نگاه کرد. دکوراسیون سرویس بهداشتی و حمام هم جزو قسمت های خیلی مهم در خانه ها است که باید به آن توجه شود و اهمیت داده شود.در مورد سرویس بهداشتی و حمام همیشه دغدغه فقط برای بهداشت آن و شستشوی آن است و کمتر کسی به فکر داشتن یک دکوراسیون جذاب در سرویس بهداشتی و حمام است تا با رنگ های مختلف و ترکیب رنگ های متنوع در آن زیبایی این فضاها را دوچندان کند.

 نورپردازی در سرویس بهداشتی با رنگ آبی

مشاهده ی دوره طراحی داخلی

 

نکات مهم در طراحی داخلی سرویس بهداشتی و حمام

در طراحی دکوراسیون داخلی سرویس بهداشتی و حمام باید چند نکته مورد توجه قرار گیرد که یکی از آنها این است که بهتر است فضای سرویس بهداشتی شما همیشه تمیز و مرتب باشد و نهایت بهداشت در این قسمت رعایت شود و وسایلی که در این قسمت قرار دارد به نحوی چیده شود که زیبایی ظاهری آن کاملا حفظ شود و علاوه بر آن سیستم تهویه ای که برای هوا در قسمت حمام و سرویس بهداشتی شما قرار دارد اهمیت بسیار ویژه ای دارد.

هر چقدر هم که زیبایی ظاهری سرویس بهداشتی شما تکمیل باشد اگر بوی نامطبوعی در این قسمت وجود داشته باشد و شما آن را برطرف نکنید دیگر زیبایی که برای آن هزینه کرده اید و وقت گذاشته اید به چشم نمی آید. پس بهتر است فضای حمام و سرویس بهداشتی شما هوای مطبوعی داشته باشد.

 

نکات مهم در طراحی داخلی سرویس بهداشتی و حمام

نکات اصولی طراحی سرویس بهداشتی

  • استفاده از اندازه های مناسب و استاندارد
  • از کاشی و سرامیک استفاده کنید
  • استفاده از سرویس فرنگی
  • ابعاد روشویی را مناسب انتخاب کنید
  • استفاده از کابینت در سرویس بهداشتی
  • طراحی یک پارچه یا جداگانه
  • استفاده از پنجره و سیستم تهویه

 

وسایلی که سرویس بهداشتی شما را زیبا تر می کند.

شما می توانید با صرف هزینه های خیلی کم و قرار دادن یک سری وسیله های ساده در سرویس بهداشتی خود زیبایی آن را چند برابر کنید. به طور مثال شما می‌توانید از آیینه ‌هایی با قاب های زیبا در سرویس بهداشتی خود استفاده کنید. زیرا همانطور که میدانید قرار دادن آینه در سرویس بهداشتی یک وسیله واجب است و باید این وسیله طوری انتخاب کنید که به فضای سرویس بهداشتی شما زیبایی ببخشد و چون انعکاس نور توسط آینه انجام می شود سرویس بهداشتی شما بزرگ تر و روشن تر دیده می شود.

قفسه های دیواری در سرویس بهداشتی

بهتر است جایگاه مخصوصی در سرویس بهداشتی داشته باشید و به وسایلی که داخل آن وجود دارد نظم دهید و باعث زیباتر شدن آن شوید. قفسه های دیواری که امروزه انواع مختلف و متنوع آن در بازار وجود دارد را می توانید با صرف هزینه محدود خریداری کنید و در حمام خود قرار دهید و این نظم را برقرار کنید.

https://www.offdecor.com/image/media/post/3428/92bad1c851cd65f75ce453c4b98e4159--simple-bathroom-ideas-decoration-bathroom-white-decor.jpg

 

کاشی و سرامیک در سرویس بهداشتی

کاشی و سرامیک های جذابی که در بازار وجود دارد می تواند سرویس بهداشتی شما را به جای زیباتری تبدیل کند و جذابیت چشمگیری را در این قسمت به وجود بیاورد. لازم نیست همه ی دیوار را کاشی کاری کنید و می توانید فقط یک قسمت محدودی که پشت سینک قرار دارد را کاشی کاری کنید و این زیبایی را برای سرویس بهداشتی خود رقم بزنید.

 

کمد های متنوع در سرویس بهداشتی

شما می توانید همچنین از کمد های مختلفی که برای سرویس بهداشتی ها طراحی و تولید شدند استفاده کنید که بعضی از آنها ضد آب هستند و آب نمی تواند باعث پوسیدگی در آنها شود و تمام وسایلی که در قسمت سرویس بهداشتی مورد نیاز می‌شود را داخل این کمدها قرار دهید و یک فضای خلوت و ساده و در عین حال شیک و مدرن را در سرویس بهداشتی خود داشته باشید.

 

 نورپردازی در سرویس بهداشتی

نورپردازی در سرویس بهداشتی می تواند تاثیر زیادی در فضای آن داشته باشد زیرا اگر قرار باشد شما کارهای آرایشی و بهداشتی خود را در جلوی آینه سرویس بهداشتی انجام دهید در صورتی که نور پردازی خوبی داشته باشد بیشتر از این کار لذت می برید و می توانید در قسمت بالای آینه چراغ هایی را قرار دهید که نور پردازی را به صورت متمرکز روی آینه انجام دهند و فضای سرویس بهداشتی شما را زیباتر کنند. استفاده از وسایل شیشه ای و پرده هایی که آب جذب نمی کنند می تواند سرویس بهداشتی شما را زیباتر کند.

 

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

برای اینکه سرویس بهداشتی و حمام خود را بازسازی کنید باید در وهله اول با تشخیص کارشناس، شیر آلات و تاسیسات عوض شود. معمولاً این کار هزینه بر خواهد بود. البته اگر تیمی که کار بازسازی سرویس بهداشتی و حمام شما را انجام می‌ دهند حرفه‌ای باشند، به خوبی می توانند با حداقل هزینه و جابجایی یکسری وسایل بهترین بازسازی را در سرویس بهداشتی و حمام شما ایجاد کنند.

  • گاهی با هزینه‌های اندک می توانید تغییرات چشمگیری در فضای سرویس بهداشتی و حمام ایجاد کنید؛ به طور مثال اگر داخل حمام یک وان قدیمی دارید و بودجه کافی برای تعویض آن ندارید، می توانید با صرف هزینه ای کم، ظاهر آن را صیقل دهید و به یک وان جدید تر و زیبا تر تبدیل کنید.
  • فراموش نکنید که برای بازسازی و نوسازی سرویس بهداشتی و حمام مهم ترین قسمت طبقه بندی دیوار و کف این قسمت و همچنین تعمیر تاسیسات و لوله کشی ها می باشد.
  • شما می توانید با تعویض کاشی ها و تغییر نقاشی دیوارها و بازسازی در سیستم تهویه و جابجایی قفسه ها و کاسه توالت این بازسازی و نوسازی را انجام دهید.
  • برای زیباتر شدن هر چه بیشتر این فضا می توانید از وسایل دکوری مثل گلدان یا پهن کردن یک قالیچه و یا آویختن حوله های زیبا استفاده کنید.
  • هرچه فضای سرویس بهداشتی و حمام خلوت‌ تر، تمیز تر و ساده تر باشد زیبایی بیشتری خواهد داشت.

https://www.offdecor.com/image/media/post/3428/1540825269263.jpeg

 

دکوراسیون سرویس بهداشتی کوچک ایرانی

رنگ سرامیک دیوار ها و وسایلی که در سرویس بهداشتی قرار دارد مهم ترین بخش این دوراسیون است و بقیه موارد دنباله ی این رنگ آمیزی خواهند آمد. به ظور مثال استفاده از رنگ هایی مثل قرمز که هیجان خاصی دارد باعث جلوه گری این قسمت می شود. به طور کلی می توانید از ترکیب رنگ هایی استفاده کنید که در عین داشتن هارمونی باعث زیباتر شدن محیط شود.

 

طراحی داخلی سرویس بهداشتی ایرانی

پیشنهاد می کنیم همه ی وسایلی که برای یک سرویس بهداشتی کامل مورد نیاز است را در آن قرار دهید، چون هر میزان هم یک سرویس بهداشتی زیبا باشد اگر وسایل مورد نیاز در این محیط ناقص باشد همه چیز را زیر سوال می برد. بهتر است در قسمتی از سرویس که آینه قرار دارد نورپردازی بیشتر و بهتر باشد تا محیط قرینه و بزرگتر دیده شود. در خرید آیینه ی مناسب دقت کنید که اگر حوصله ی دغدغه و تمیزکاری زیاد و هماهنگی ندارید، از آینه هایی که قاب ندارند استفاده کنید چون این ها خیلی راحت‌تر با محیط هماهنگ می شوند و با هر سبک و وسیله دیگری که در فضا باشد همخوانی دارند.

ولی اگر از آینه های قاب دار استفاده کردید باید آن ها دارای فریم پهن باشند و آینه را نزدیک قسمتی از سرویس بهداشتی قرار دهید که نور مستقیما به آن برخورد کند تا تمرکز اصلی فرد روی قسمت آیینه قرار بگیرد. اخیراً در پشت آینه های سرویس بهداشتی ها، برای دید بهتر نورپردازی انجام می دهند که این سبک مخصوص فرانسوی ها است که باعث جذابیت بیشتر فضا می شود. در سرویس بهداشتی هایی که در خانه‌های ایرانی وجود دارد معمولاً یا سرویس بهداشتی ها از نوع ایرانی هستند و یا ایرانی و فرنگی هر دو در سرویس بهداشتی وجود دارند و چون مدل کاسه سرویس بهداشتی ایرانی طوری است که مدام به نظافت نیاز دارد باید دقت داشته باشید که دائما این قسمت را تمیز کنید و شستشو دهید.

به طور کلی تفاوت خاصی بین سرویس بهداشتی های ایرانی و خارجی وجود ندارد و تنوعی که در چیدمان سرویس بهداشتی وجود دارد نشأت گرفته از سلیقه شخصی افراد است و ارتباط خاصی با فرهنگ افراد ندارد. زیرا تمام وسایل بهداشتی که در سرویس بهداشتی قرار دارد به صورت مشترک در همه جا وجود دارد که شامل شامپو ها، کرم ها، لوسیون ها و مواد شوینده و حوله و غیره است که هر کدام باید در جایگاه مخصوص خود قرار بگیرند.

 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید