انواع کفپوش در طراحی داخلی

انواع کفپوش در طراحی داخلی

در این بخش از مقاله آموزش معماری سایت وحید صلاحی خواهیم فهمید که کفپوش در صنعت طراحی داخلی از تنوع بسیار بالایی برخوردار بوده و با توجه به متریال به کار رفته در آن، رنگ و حتی بافت و میزان صیقلی بودن سطح آنها با هم تفاوت های زیادی دارند. پا قلب دوم انسان می باشد و با توجه به اینکه احساس آرامشی که در هنگام قدم گذاشتن بر روی سطوح مختلف در فرد ایجاد می شود، در نتیجه باید بتوان در میان انواع کفپوش های موجود در بازار بهترین گزینه ها را انتخاب نمود.

دلایل اهمیت انواع کفپوش در دکوراسیون

زمین و کف هر ساختمان محل قرار دادن وسایل مختلف از قبیل مبلمان، کمد، تخت خواب وتلوزیون بوده و در بیشتر مواقع اصلی ترین نقطه برای نشستن و استراحت به شمار می رود. در نتیجه باید بتوان زبری و ضمختی زمین و مصالح ساختمانی مختلف به کار رفته در کف زمین را با استفاده از انواع کفپوش از بین برد. علاوه براین، استفاده از کفپوش با طرح و رنگ مناسب می تواند جلوه بهتری را به محیط ببخشد و تاثیر بسیار زیادی بر دکوراسیون منزل داشته باشد.

تاثیر کفپوش ها بر تعادل دمایی محیط، رعایت اصول فنگشویی در دکوراسیون داخلی و فراهم کردن شرایط مناسب برای نشستن، بازی و خوابیدن کودکان و سایر افراد خانواده در کف محیط همگی از جمله دلایل اهمیت انتخاب انواع کفپوش در دکوراسیون داخلی محسوب میشوند.

 

پیشنهاد ما : مشاهده دوره طراحی داخلی

رایج ترین انواع کفپوش خانه

انتخاب کفپوش مناسب برای فضاهای مختلف منزل از نکاتی است که در حین طراحی داخلی باید حتما مورد توجه قرار گیرد. یک کفپوش مناسب کفپوشی است که با شرایط آب و هوایی موجود تناسب داشته و از نظر زیبایی، مقاومت در برابر ضربه و قیمت نیز گزینه خوبی به باشد. امروزه انواع کف پوش ها و تنوع طرح و رنگ و قابلیت هایی که ارائه می دهند به قدری زیاد شده که شاید انتخاب بهترین گزینه از میان آن ها تا حدی گیج کننده باشد.

انتخاب کفپوش برای یک فضا در اولین مرحله به نوع آن فضا و کاربرد آن بستگی دارد نمی توان استفاده از یک کفپوش را برای همه قسمت های منزل استفاده کرد. بسیاری از فضاها با توجه به شرایط کاربردی، میزان رطوبت، اهمیت زیبایی و بسیاری از موارد دیگر نیازمند کفپوش منحصر به فردی هستند که با کفپوش دیگر قسمت ها متفاوت است. معمولا در انتخاب کفپوش منزل، زیبایی نیز از جمله معیارهایی در نظر گرفته می شود که اهمیت زیادی دارند. بسیاری از مردم تمایل دارند هر چند وقت یک بار کفپوش محیط زندگی خود را تعویض کرده و با یک جنس یا رنگ جدید جایگزین کنند و به همین خاطر است که راحتی و سرعت جمع نمودن کفپوش قبلی و نصب کفپوش جدید از دیگر ملاک ها برای انتخاب بهترین نوع از انواع کفپوش به شمار می رود.

 

انواع کفپوش چوبی و پارکت چوبی

با توجه به زیبایی چوب و طرح و رنگ منحصر به فرد آن که براحتی با سبک های مختلف دکوراسیون داخلی ست میشود باعث شده است تا کفپوش های چوبی جایگاه ویژه ای در صنعت دکوراسیون داخلی داشته باشند. از اصلی ترین انواع کفپوش های چوبی می توان به پارکت، کفپوش بامبو و لمینت اشاره نمود که به شدت مورد توجه قرار گرفته اند.

همان طور که از نام این گروه از کفپوش مشخص است، پارکت های چوبی (parchet) از چوب درختانی از قبیل کاخ و صنوبر ساخته شده و ظاهری کاملا طبیعی دارند. زیبایی ظاهری و آرامشی که به محیط میبخشند باعث شده است تا پارکت چوبی در دکوراسیون و اتاق خواب و پذیرایی کاربرد زیادی داشته باشد. پارکت های چوبی در حالت کلی در دو گروه تمام چوب و پارکت های سه لایه تقسیم بندی میشوند.

تفاوت اصلی این دو گروه از پارکت چوبی این است که تمام چوب شامل سه لایه چوب ترمووود بوده و در نوع مهندسی شده تنها بیرونی ترین لایه از ترمووود تشکیل شده است. با توجه به اینکه متریال اصلی این نوع کفپوش چوب طبیعی می باشد، لذا در برابر رطوبت، دما و حرارت و خراش مقاومت مناسب نداشته و با قرار گرفتن در شرایط نمناک به مرور دچار تخریب میشوند. به همین خاطر است که اکیدا توصیه می گردد که برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه از پارکت های چوبی به هیچ عنوان استفاده نشود تا کفپوش طول عمر مناسبی داشته باشد.

 

کفپوش لمینت

کفپوش لمینت یکی از رایج ترین انواع کفپوش چوبی می باشد که برخلاف پارکت تماما از چوب های طبیعی ساخته نشده است. این نوع کفپوش در واقع از الیاف چوبی فشرده که اصطلاحا HDF (Hard Density Fiberboard) نامیده میشوند ساخته شده و با توجه به نوع متریال به کار رفته در آن، مقاومت بالایی دربرابر رطوبت و دما و حرارت دارد. لازم به ذکر است که با توجه به شباهت ظاهری که میان کفپوش لمینت و پارکت های چوبی وجود دارد، اغلب افراد این دو گروه از کفپوش را با هم یکسان در نظر میگیرند که کاملا اشتباه است. کفپوش های لمینت نه تنها از نظر جنس با پارکت ها متفاوت می باشند، بلکه از نظر نصب نیز با هم فرق دارند. لمینت ها از نوارهای پهن تشکیل شده اند که در کنار آنها نوعی شیار شبیه نر و مادگی وجود دارد و در هم قفل میشوند. به همین خاطر برای نصب آنها نیاز به استفاده از چسب نبوده و امکان جا به جایی و استفاده مجدد آنها در محیط های مختلف وجود دارد که در پارکت های چوبی چنین امکانی وجود ندارد. با توجه به مزایای کفپوش های لمینت در حال حاضر از پرطرفدارترین انواع کفپوش ساختمان به شمار می رود.

 

کفپوش بامبو

درست همان طور که از نام آن مشخص است، کفپوش بامبو نوعی کف پوش است که از گیاه بامبو تولید می شود. رایج ترین نوع بامبو که برای کف سازی استفاده می شود، بامبو Moso نام دارد. بیشتر محصولات کفپوش بامبو از کشور چین و سایر مناطق آسیا به دست می آید. بامبو به دلیل شباهت های فیزیکی اش با چوب، به عنوان یک جایگزین محبوب برای کفپوش های چوبی تبدیل شده است. خود گیاه (بامبو یک نوع چمن است) خیلی سریع تر، با مدت بلوغ پنج ساله، نسبت به درختان رشد می کند، که این مسئله باعث می شود تا به یک گزینه کفپوش بسیار تجدید پذیر تبدیل شود.

(توجه: لازم به ذکر است که این خود یک موضوع بسیار بحث برانگیز است، زیرا برخی از افراد در صنعت احساس می کنند که برداشت بامبو منجر به جنگل زدایی می شود)

 

کفپوش سرامیک

کفپوش سرامیکی یکی از قدیمی ترین و اصلی ترین انواع کفپوش برای منزل و محیط های اداری و تجاری به شمار می رود که زیبایی خاصی را در محیط ایجاد می کنند. این نوع کفپوش با توجه به رنگ، طرح و صیقلی یا مات بودن آنها در گروه های مختلف تقسیم بندی میشوند و هر یک برای محیط های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. از اصلی ترین ویژگی های این نوع کفپوش می توان به مقاومت بالای آنها در برابر رطوبت و نم اشاره کرد و به همین خاطر است که در آشپزخانه و سرویس های بهداشتی کاربرد زیادی دارد. در مقابل، این نوع کفپوش با توجه به جنس آنها نسبت به سایر انواع کفپوش سردتر بوده و بیشتر برای محیط هایی می تواند مناسب باشد که سیستم گرمایشی ایده آل و خوبی داشته باشند .

 

کفپوش آجری (آجر سفالینه)

از دیگر انواع کفپوش برای خانه می توان به کفپوش های آجری اشاره نمود که نمایی کلاسیک را در محیط مورد نظر ایجاد می کنند. این کفپوش ها از آجرهای سفالینه تشکیل شده اند که استقامت بسیار بالایی در برابر ضربه و خراشیدگی دارند و اغلب رنگ های قهوه ای و تیره برای آنها در نظر گرفته میشود. با توجه به اینکه این نوع آجر برای کف ساختمان استفاده میشود، به همین دلیل ضخامت زیادی نداشته و اختلاف سطح بالایی را ایجاد نمی کند. البته لازم به ذکر است که کفپوش های آجری سرد و سخت بوده و به همین دلیل گزینه مناسبی برای ساختمان هایی که دارای سیستم گرمایش از کف نمی باشند نخواهد بود. با توجه به رنگ و ساختار کلی این نوع کفپوش، بهتر است در خانه هایی که چیدمان و نوع وسایل آنها مدرن می باشد از این گزینه استفاده نشود. در مقابل، کفپوش های آجری سفالینه یکی از انتخاب های مناسب برای ویلا و کلبه و خانه باغ و همچنین منازل با سبک روستیک و کلاسیک به شمار می رود.

 

کفپوش چوب پنبه

در محیط هایی که نم و رطوبت کمی وجود دارد، انتخاب و نصب کفپوش چوب پنبه ای یکی از گزینه های مناسب به شمار می رود. این نوع کفپوش را می توان بر روی زیر ساخت های نا هموار نصب نمود و البته در مقایسه با سایر انواع کفپوش خانه قیمت بالاتری دارد. علیرغم زیبایی و جلوه منحصر به فردی که این کفپوش ها در محیط ایجاد می کنند، انبساط و انقباض آنها در برابر شرایط محیطی مختلف باعث میشود تا در تمام بخش های منزل از قبیل آشپرخانه و حمام و سرویس بهداشتی کاربرد نداشته باشد.

 

کفپوش وینیل

از جمله انواع کفپوش قابل استفاده در محیط های نمناک یا فضاهایی که تابش نور در آنها زیاد می باشد، کفپوش های پی وی سی یا وینیل است. این نوع کفپوش همان طور که از نامش مشخص است از پلی وینیل کلراید یا PVC ساخته شده و لایه های مختلف به کار رفته در آن باعث میشود تا دوام و مقاومت بالایی داشته باشد. دلیل مقاومت بالای این نوع کفپوش در برابر تابش نور و عدم پریدگی رنگ در آن استفاده از لایه مقاوم در برابر UV در بیرونی ترین لایه کفپوش می باشد. بعد از لایه مقاوم در برابر UV، به ترتیب لایه های مقاومت، طرح، پی وی سی و لایه زیرین قرار خواهند گرفت. آخرین لایه در این نوع کفپوش باعث میشود تا انحراف در کفپوش ایجاد نشده و در ظاهر آن به مرور به هم ریختگی ایجاد نگردد. کفپوش های PVC به صورت تایل های جدا از هم بوده و به همین خاطر می توان بخش هایی از آن که به مرور دچار تخریب میگردند را تعویض و تعمیر کرد.

کفپوش های PVC یا وینیل هم به صورت رولی موجود هستند و هم به صورت رولی. نمونه رولی آن اما زیباتر است. برای اینکه خروجی این کفپوش ها قابل قبول باشد باید پیش از نصب حتما زیرسازی خوبی انجام شود تا مسطح و یکنواخت شود. اگر سطح زیرین کاملا یکنواخت نباشد ممکن است مدتی پس از نصب بلند شود. کفپوش ها را با توجیه اینکه هزینه ها را پایین بیاورید خودتان نصب نکنید چون ممکن است که در نصب آن دچار مشکل شوید و هزینه و زمانی که برای آن صرف کرده اید به هدر برود. یکی از معایب این کفپوش ها این است که اگر جسم تیز یا خیلی سنگین به آن ها برخورد کند ممکن است که روی آن رد و یا خش بیفتد.

 

کفپوش شیشه ای

یکی از لوکس ترین و مجلل ترین انواع کفپوش در دکوراسیون داخلی، کفپوش های شیشه ای می باشد که جلوه منحصر به فردی را در محیط ایجاد می کند. این نوع کفپوش از چند لایه شیشه های کاملا مقاوم تشکیل شده که از نظر طرح و رنگ دارای تنوع بالایی هستند. در حالت کلی این نوع کفپوش در دو گروه شیشه های شفاف و کدر قرار گرفته که در چارچوب بسیار مقاوم آلومینیوم نصب می گردند. لازم به ذکر است که این نوع کفپوش بخاطر برخورداری از زیرساخت و سازه بسیار مقاوم و شیشه های چند لایه محکم، کاملا در برابر ضربه مقاوم هستند.

 

کفپوش آرملات

کفپوش آرملات که در گروه کفپوش های صنعتی قرار گرفته است، ترکیبی از سنگدانه های بسیار ریز معدنی می باشد که بر روی سطوح بتنی اجرا می گردد. این نوع کفپوش بخاطر داشتن سنگدانه های ریز در بافت خود از مقاومت بالایی در برابر ضربه، سایش و تردد برخوردار می باشد. به همین خاطر است که از کفپوش های آرملات بیشتر برای محیط های صنعتی مانند کفپوش صنایع پتروشیمی، صنایع غذایی، منااطق صنعتی، کشتارگاه ها، سردخانه ها و پارکینگ و محوطه های پرتردد استفاده میشود. کفپوش های آرملات در برابر فشار، سایش، نور، بنزین، نفوذ آب و نم و رطوبت و مواد شیمیایی کاملا مقاوم بوده و می تواند یکی از بهترین انواع کفپوش صنعتی به شمار رود.

 

کفپوش گرانولی

یکی از بهترین انواع کفپوش برای دکوراسیون اتاق کودک، مهدکودک ها و سالن های ورزشی کفپوش های گرانولی می باشد که نرمی و انعطاف پذیری بالایی داشته و از تنوع طرح و رنگ بسیار زیادی برخوردار است. این نوع کفپوش از دانه های گرانول تشکیل شده و با چسب های مخصوص در کنار هم بافت یک دستی را بوجود می آورند. این نوع کفپوش بخاطر مقاومت بالا در برابر ضربه، تماس با نور و نم و رطوبت می تواند گزینه مناسبی برای محیط های پرتردد و سالن های ورزشی محسوب گردد. کفپوش گرانولی از تکه یا تایل های جدا از هم تشکیل شده و می توان برای زیباتر شدن محیط از تایل های رنگی با طرح های متنوع در کنار هم استفاده نمود. همچنین لازم به ذکر است که این نوع کفپوش نصب و تعمیر بسیار آسانی داشته و از نظر قیمت نیز در حد مطلوبی می باشد.

 

کفپوش پلی اورتان (کفپوش پلی یورتان)

علاوه بر کفپوش های اپوکسی که در محیط های صنعتی و مسکونی کاربرد گسترده ای دارد، کفپوش های پلی اورتان یا پلی یورتان نیز در این محیط ها مورد استفاده قرار می گیرد. کفپوش پلی یورتان مجموعه ای از چند لایه رنگ های پلی اورتان می باشد که نسبت به کفپوش های اپوکسی دارای مقاومت نوری بالاتری است. از مهم ترین ویژگی های این نوع کفپوش می توان به مقاومت بالا در برابر نور خورشید، ضربه و خراش اشاره نمود. انعطاف پذیری بالا کفپوش های پلی اورتان باعث میشود تا در محیط هایی مانند سردخانه ها بهتر از اپوکسی عمل کند.

 

کفپوش تراورتن

از دیگر انواع کفپوش های سنگی می توان به نوع تراورتن اشاره نمود که در گروه سنگ های آهکی قرار دارد. این نوع کفپوش به رنگ بژ و قرمز و طلایی و قهوه ای موجود بوده و با توجه به قابلیت نگهداری هوای سرد در خود بیشتر برای اطراف استخر و حمام و سرویس های بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرد. از مهم ترین مزایای کفپوش های تراورتن می توان به طول عمر و مقاومت بالا در برابر ضربه و نم و رطوبت، تعمیر آسان و جلوه ظاهری بسیار زیبای آن اشاره نمود. البته لازم به ذکر است که کفپوش های تراورتن در لیست کفپوش های نسبتا گران قرار داشته و وزن آنها نیز سنگین می باشد.

 

سرامیک

سرامیک از جمله کفپوش هایی است که به خوبی در میان انواع پوشش های مورد استفاده برای کف شناخته شده است. این متریال در نوع خود یکی از انتخاب های مناسب برای پوشش دادن فضاهای داخلی منزل است. سرامیک ها با داشتن اندازه ها، طرح ها و رنگ های مختلف گزینه های متنوع و بسیاری را برای انتخاب در اختیار می گذارند و از این لحاظ مناسب به نظر می رسند. سرامیک می تواند با توجه به سایز و مرغوبیت خود قیمت های مختلفی داشته باشد، اما به طور کلی هزینه ای که سرامیک کردن فضای منزل در بر خواهد داشت، از بسیاری از متریال های دیگر کمتر خواهد بود. از جمله معایب سرامیک می توان به این اشاره کرد که در زمستان سطح بسیاری سردی پیدا می کند، در اثر ورود ضربه صدمه می بیند و همچنین لغزنده نیز هست.

 

پیشنهاد ما: دکوراسیون داخلی کلاسیک

انواع کفپوش موکت

از گذشته تا امروز، یکی از اصلی ترین انواع کفپوش خانه موکت ها می باشند که در چند سال اخیر مانند سایر عناصر موجود در صنعت دکوراسیون داخلی با تغییر و تحول زیادی مواجه گردید. به طوریکه در حال حاضر با مشاهده بسیاری از موکت ها قادر به تشخیص تفاوت های آنها با قالیچه های فانتزی نخواهید بود. در گذشته موکت ها به صورت موکت راه پله ای و پرزدار تولید میشد و استفاده از آنها به تنهایی باعث آزرده شدن پاهای کودکان میشد. امروزه با روی کار آمدن موکت های پرز بلند با طرح و رنگبندی فوق العاده زیبا و جذاب می توان از آنها به عنوان یکی از بهترین انواع کفپوش خانه یاد کرد. موکت تایل از جدیدترین و کاربردی ترین کفپوش ها می باشد که نه تنها برای محیط های مسکونی، بلکه در محیط های تجاری و صنعتی و سالن های ورزشی نیز کاربرد بسیار زیادی دارد. این نوع موکت همان طور که از نامش مشخص است از تکه ها یا تایل های جدا از هم تشکیل شده که دارای طرح های مختلفی بوده و در کنار هم نصب میشوند. جا به جایی آسان تایل ها باعث میشود تا این نوع از کفپوش های ساختمان به راحتی قابل تعمیر و تعویض بوده و شستشوی آسانی داشته باشند.

 

سنگ

سنگ از کفپوش های محبوب در طراحی داخلی به شمار می رود. این کفپوش بسیار لوکس و زیبا بوده و از همین رو در بسیاری از خانه های مجلل مورد استفاده قرار می گیرند. این متریال علاوه بر داشتن مقاومت بسیار، ظاهر زیبایی نیز دارد و تنوع طرح و رنگ آن به اندازه ای کافی است که می توانید نوع متناسب با دکوراسیون خود را از میان گزینه های مختلف آن پیدا کنید. مسلما به کارگیری سنگ به عنوان کفپوش با توجه به خصوصیاتی که دارد، هزینه بیشتری نیز خواهد داشت که با میزان مرغوبیت آن رابطه دارد. سنگ نیز معایبی مثل داشتن سطح سرد را داشته و همان طور که گفته شد، با انتخاب آن هزینه بیشتری را نیز متحمل خواهید شد. از دیگر عیوب سنگ می توان به این نکته اشاره کرد که پاک کردن لکه های چربی از سطح آن کار بسیار دشواری است.

 

کاشی

کاشی کفپوشی است که در فضاهای دارای رطوبت مورد استفاده قرار می گیرد. فضاهایی مثل آشپزخانه و حمام از محل هایی هستند که کف آن ها معمولا با استفاده از کاشی پوشش داده می شود. کاشی به راحتی از آلودگی ها پاک می شود و رطوبت را نیز به خود نمی گیرد، به همین خاطر می توان آن را به عنوان یک انتخاب مناسب برای استفاده در فضاهای بهداشتی مد نظر قرار داد. کاشی ها نیز سایزهای مختلفی را در بر می گیرند و تنوع طرح و رنگ مناسبی هم دارند. معمولا هر چه فضا بزرگتر باشد، اندازه کاشی های به کار رفته در پوشش کف آن نیز بزرگتر در نظر گرفته می شود.

 

موزاییک

قدمت موزاییک ها در میان انواع کفپوش های موجود از اکثر موارد دیگر بیشتر است. موزاییک سال هاست که به عنوان کفپوش کاربرد داشته و هنوز هم کاربرد خود را در طراحی داخلی بسیاری از فضاها حفظ کرده است. این متریال از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است. موزاییک یک کفپوش متراکم است که می توان آن را هم خانواده بتن دانست. نصب موزاییک معمولا با سرعت بالایی انجام می شود که می توان آن را به عنوان یکی دیگر از ویژگی های مثبت این متریال به حساب آورد. مقاومت موزاییک بالا بوده و از این رو کاربرد آن در بسیاری از فضاها مناسب خواهد بود.

 

پارکت

پارکت نوعی کفپوش چوبی است. این کفپوش با توجه به نوع چوبی که در ساخت آن به کار رفته، قیمت های مختلفی را در بر می گیرد. پارکت ها که از دل طبیعت درآمده اند و ماهیت طبیعی دارند، می توانند حس و حال خانه شما را گرم تر کنند. پارکت ها امروزه از لحاظ طرح و رنگ تنوع بیشتری پیدا کرده اند، اما در نهایت ظاهر کلی آن ها همان ظاهر چوب است. سطح پارکت در طول فصل زمستان سرد نمی شود و این مزیت را می توان به عنوان یکی از مهم ترین خصوصیات مثبت آن محسوب کرد. به طور کلی به دلیل عدم مقاومت پارکت در برابر رطوبت، استفاده از این کفپوش در فضاهایی که با رطوبت سر و کار دارند، اصلا توصیه نمی شود. رطوبت، سطح پارکت را متورم کرده و می تواند منجر به خراب شدن ظاهر آن شود. هزینه ای که در ازای به کارگیری پارکت پرداخت می شود، از بسیاری از گزینه ها بیشتر است.

 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید