نقش گیاهان در دکوراسیون داخلی

نقش گیاهان در دکوراسیون داخلی

نقش گیاهان در دکوراسیون داخلی: در این مقاله آموزش معماری سایت وحید صلاحی خواهیم فهمید که حضور گل و گیاهان در دکوراسیون داخلی می تواند علاوه بر زیبایی بصری و تنوعی که در محیط ایجاد می کنند، می تواند محیط را به لحاظ اکسیژن نیز تازه کند و هوای آلوده را جذب و هوای تمیز را به محیط تزریق کند. بنابراین می توانید گیاهان آپارتمانی را در منزل خود استفاده کنید و با چیدمان مختلفی آن را با محیط هماهنگ کنید. می توانید برای قرار دادن گیاهانتان از استند های مختلف چوبی و … استفاده کنید.

نقش گیاهان به قدری در زندگی انسان مهم است که حتی میبینیم در ساخت برخی خانه ها درختی که از منزل و یا دیوار حیاط عبور میکرده را قطع نکرده اند و به جای آن ملک را به گونه ای ساخته اند که به طبیعت آسیبی وارد نشود. هم چنین در صورتی که متراژ خانه شما این اجازه را می دهد، می توانید از درختچه های کوچک نیز استفاده کنید.برخی دور  این درختچه ها محفظه شیشه ای قرار می دهند و این بر جذابیت فضای آن ها می افزاید.

این روزها خیلی ها نداشتن حیاط مستقل یا کوچک بودن فضای آپارتمان شان را بهانه می کنند و می گویند نگهداری از گل ها و گیاهان در فضای کوچک آپارتمان های امروزی کار مشکلی است.اما اگر بدانید نگهداری از گل ها و گیاهان آپارتمانی چه تاثیر مثبتی در دکوراسیون داخلی دارد، برای ایجاد یک فضای سبز کوچک در منزل تان، درنگ نمی کنید.

تایج پژوهش محققان رفتارشناسی دانشگاه روگرز “Rutgers” تحقیقات ثابت کرده است که افراد با نگاه کردن به گل و گیاه و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر آنها می توانند حالت روحی نامتعادل خود را تغییر داده و به حالت طبیعی بازگردند؛ درواقع گل، مسبب تعدیل رفتار در طول شبانه روز بوده و هر بار نگاه کردن به گل و گیاه عاملی برای ایجاد یک اتصال عصبی مثبت در مغز است.

فواید استفاده از گیاهان در دکوراسیون داخلی

  • کمک به سلامت خانواده
  • حس حضور در طبیعت
  • عایقی طبیعی برای نویز محیطی
  • افزایش کارایی کارمندان
  • سریع تر شدن روند بهبود بیماران
  • بهبود روابط و غم خواری
  • تاثیر در یادگیری
  • سلامت روانی
  • کاهش جرایم در جامعه
  • کاهش استرس
  • اثرات درمانی باغبانی
  • امنیت ترافیکی و خوشنودی رانندگان

 

چند نکته در رابطه با گیاهان در دکوراسیون داخلی

تفاوتی نمی کند که شما در شهر زندگی می کنید یا در روستا، گلدان های تزیینی پشت پنجره برای چشمان شما جذاب و نشاط آور خواهندبود. آنها زیبایی فضای بیرونی منزل را دوچندان می کنند و چشم انداز بسیار دلنشینی برای دکوراسیون داخلی شما با هزینه های مناسب به ارمغان خواهندآورد.

نصب گلدان پشت پنجره | گلدان زیر پنجره | نصب گلدان در بالکن | نصب گلدان روی نرده

• دانشمندان طی تحقیقاتی گسترده، اعلام کرده اند اگر می خواهید رویاهای خوب ببینید، حتما در دکوراسیون داخلی به خصوص در اتاق خواب خود از گل های خوشبو استفاده کنید.

گل های آپارتمانی معجزه گر برای اتاق خواب | فروشگاه آنلاین گل و گیاه ایران درخت

• گل هایی با رنگ ملایم مانند صورتی، سفید، بنفش و غیره، حس شخص را به سوی احساسات آرام سوق داده و گل هایی با رنگ گرم و تند مانند قرمز، زرد، نارنجی و غیره، حس فرد را به سوی هیجان و سرزندگی پیش می برند.

ایده هایی برای تزیین و زیباسازی ورودی منزل

• استفاده از گل در ورودی منزل، اتاق نشیمن و اتاق خواب ضروری است، به ویژه در ورودی منزل که به طور غیرمستقیم به منزله خوش آمدگویی به میهمانان می باشد.

روح بخشی به دکوراسیون داخلی

پلکان سبز ،آرامشی زیبا در محل کار | میهن بنا

پیشنهاد ما: فنگ شویی در آشپزخانه و دکوراسیون داخلی

گیاهان می توانند رنگ های زنده و جذابی را به دکوراسیون داخلی خانه تان اضافه کنند. رنگ های گیاهان آپارتمانی محدود نیست و برگ ها و گل های آن ها دارای رنگ های متنوع و زیبایی هستند. حتی برگ های سبز گیاهان آپارتمانی دارای طیف متنوعی می باشند. این تنوع زیبا و قابل توجه می تواند زیبایی و رنگ های بیشتری را به دکوراسیون داخلی شما اضافه کند.

همچنین می توانید با انتخاب گلدان های جذاب با رنگ ها و فرم های متنوع برای این گیاهان، رنگ و جلوه متفاوتی به دکوراسیون محل مورد نظر تان بدهید. در صورتی که فضای مورد نظر شما دارای راه پله (پله گرد) باشد می توانید با قرار دادن گلدان های زیبا بر روی پله ها نمای خاص و حس و حالی ویژه به آن ببخشید. به علاوه فرم برگ های گیاهان تاثیر متفاوتی در دکوراسیون داخلی دارد. برای برگ های گرد و آویزان نسبت به برگ های تیز و ایستاده تر حس آرامش بیشتری ایجاد می کنند. توجه به این مورد برای ایجاد حس مورد نظر در فضای مدنظر شما، تاثیر مثبتی دارد.

 

ایده های چیدمان گیاهان در دکوراسیون داخلی

یکی از بهترین ایده ها در دکوراسیون داخلی این است که از جعبه های چوبی میوه استفاده کنید و با قرار دادن آن ها کنار هم یک جای زیبا برای گیاهان درست کنید, مانند تصویر بالا جعبه های چوبی را کنار هم بچینید و گیاهان آپارتمانی کوچک و بزرگ را داخل آن ها قرار دهید.برای آن دسته از گیاهانی که به نور بیشتری نیاز دارند میتوانید میتوانید یک جا گلدانی نردبانی درست کنید و کنار پنجره قرار دهید سپس گیاهان با گلدان های کوچک را داخل آن بچینید, گیاهان بزرگتر را میتوانید روی زمین کنار آن ها قرار دهید.

 

https://i.pinimg.com/564x/cb/03/23/cb032367df4d6564a87fd865425c134a.jpg

زیبایی بصری در دکوراسیون داخلی

جلوه و زیبایی برگ ها و گل های طبیعی گیاهان، در نوع خود خاص و منحصر به فرد است. نمای ایجاد شده توسط گیاهان، دکوراسیونی داخلی متفاوتی ایجاد خواهد کرد که زیبایی آن در ذهن بیننده ماندگار خواهد بود. همچنین می توانید رنگ و طرح المان هایی از قبیل مبلمان، پرده ها (پرده کرکره، پرده زبرا)، دیوارپوش ها و موارد دیگر را متناسب با نوع و رنگ گل و گیاهان انتخاب نمایید تا هارمونی زیبایی در فضای خود ایجاد کنید و دکوراسیون داخلی خاص و منحصر به فردی داشته باشید.

 

نحوه استفاده از گیاهان در دکوراسیون داخلی

1-پر کردن فضاهای خالی:

به طور قطع در خانه فضاهایی می باشند که نمی توان آنها را با اثاثیه منزل پر نمود مثل پشت مبلمان.

در اینجا گیاهان آپارتمانی می توانند نقش به سزائی بازی کنند فقط به یاد داشته باشید از گیاهان بلند و پر برای این منظور استفاده نمایید.

 

۲-گیاهان در دکوراسیون داخلی با آویزان نمودن گلدان ها:

اگر شما فضای کافی در خانه نداشته و نمی خواهید فضای خانه خود را با گلدان ها پر کنید آویزان نمودن گلدان ها می تواند راهکاری جایگزین و ایده آل برایتان باشد.

حتی انتخاب گیاهان مناسب نیز می تواند فضا را زیباتر جلوه دهد.تنها باید توجه نمایید که گلدان ها به خوبی به سقف مهار شوند تا از بروز حادثه جلوگیری به عمل آید.

https://i.pinimg.com/564x/3c/e1/7e/3ce17e9e355cfc80c81395a77591c909.jpg

۳- دیوار سبز:

این روش امّا برای مکان های اجتماع مثل لابی ها ,دفاتر, پنت هوس ها  می تواند مناسب باشد.اگر شما پول زیادی برای هزینه نمودن دارید این روش می تواند برای شما مناسب باشد.

استفاده از دیوار سبز در خانه

۴- استفاده از گیاهان در نقاط کانونی:

امروزه بسیاری از طراحان از درختان و گیاهان به عنوان نقاط کانونی خانه استفاده نموده.لذا شما باید در انتخاب گیاهان بسیار هوشیارانه عمل نمایید در غیر این صورت ریشه گیاه به راحتی می تواند به سنگ های کف خانه آسیب رسانده و مشکلات زیادی برایتان به همراه آورد.

طراحی پاسیو و آتریوم ، بهشت کوچک دکوراسیون خانه شما

5-گیاهان در دکوراسیون داخلی راهرو ها:

در راهرو ها نیز شما می توانید با ترکیبی از روش های فوق الذکر از گیاهان آپارتمانی استفاده نمایید. چون راهروها معمولاً برای ورود و خروج استفاده می شود این کار تاثیر شایانی می تواند بر این مکان ها داشته باشد.

استفاده خلاقانه از فضای اطراف پله در دکوراسیون داخلی

6-قاب کردن منظره دلخواه

از گیاهان می توان برای قاب کردن یک منظره استفاده کرد، تا حواس بیننده ناخودآگاه به آن معطوف شود. در این حالت، استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون برای تاکید بر یک نقطه خواهد بود. برای مثال قرار دادن دو نخل مشابه در دو طرف باجه اطلاعات یک اداره، توجه ارباب رجوع را برای مراجعه به آن جلب می کند. در منزل نیز، گیاهان مشابه، دو طرف در ورودی، آسانسور، پله ها و یا حتی جلب برای توجه بیننده به یک اثر هنری استفاده می شوند.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید