دیوار شاخص در دکوراسیون داخلی

دیوار شاخص در دکوراسیون داخلی

دیوار شاخص در دکوراسیون داخلی: در این مقاله آموزش معماری خواهیم فهمید که دیوار شاخص یا همان accent wall در دنیای دکوراسیون داخلی به دیورای گفته می‌شود که طراحی آن نسبت به سایر دیوارهای اتاق متفاوت است. این تفاوت می‌تواند در رنگ دیوار بوده، رنگ آن سایه‌ای از رنگ سایر دیوارها باشد، و یا اینکه رنگ، طرح و یا جنس آن به طور کلی نسبت به دیوارهای دیگر کاملا متفاوت باشد. دیوار شاخص می تواند اتاق شما را بزرگ تر یا کوچک تر نشان دهد و این بستگی به رنگی که برای آن انتخاب می‌کنید دارد. به عنوان مثال : اگر فضای خانه شما نقلی و کوچک است ، فقط کافی است که یک رنگ تیره تر از بقیه دیوارها برای دیوار شاخص انتخاب کنید یا اینکه دیوار را آینه ای کنید سپس به راحتی می‌توانید فضای اتاق خود را بزرگتر نشان بدهید.

 

انواع دیوار شاخص یا اکسنت وال در دکوراسیون داخلی

  • دیوار آجری
  • دیوار رنگی
  • دیوار سنگی
  • کاغذدیواری یا استیکر

 

دیوار آجری

انتخاب متریال آجر برای دیوار شاخص حس گرما و صمیمت زیادی به فضا و دکوراسیون میدهد. حس آشنای آجر فارق از رنگ آن عمل میکند پس وقتی صحبت از آجر می کنیم، لزوما منظور رنگ آجری یا قرمز نیست و آن حس گرمی و صمیمت و آشنا بودن فضا را، یک دیوار آجری سفید، طوسی و یا فیروزه ای هم می تواند ایجاد کند دیوار آجری در عین حال برای فضاهایی با سبک صنعتی هم مناسب است. خصوصا چون میتواند در ترکیب با فلز و شیشه هم همنشینی خوبی از متریال را نشون دهد و هم تضاد آن می تواند مفاهیم خوبی از سبک صنعتی دکوراسیون داخلی را نشان دهد.

Image result for دیوار آجری در دکوراسیون داخلی .

دیوار رنگی

باید بدانید که برای دیوار شاخص در دکوراسیون داخلی قرار نیست فقط یک دیوار با رنگ متفاوت داشته باشیم؛ قراره ببینیم چه رنگی میتواند این فضا را شاخص کند یه دیوار نارنجی می تواند فضا را پر از تکاپو کند.

Image result for دیوار نارنجی در دکوراسیون داخلی

دیوار سنگی

متریال دیوار شاخص در دکوراسیون داخلی می تونه سنگ هم باشه. سنگ ها می تونن به صورت تایل های کوچیک و یا تایل های بزرگ و یکپارچه انتخاب بشن. هر چی سنگ هایی با رگه های بیشتر و یا بافت متفاوت تری انتخاب کنی، جلوه دیوار بیشتر خواهد بود. میشه گفت انتخاب سنگ فضا رو بیشتر از متریال های قبلی لوکس میکنه. البته پنل های فلزی و براق هم این تاثیر رو دارند.

Image result for دیوار سنگی در دکوراسیون داخلی

پیشنهاد ما : دوره طراحی داخلی

دیوار شاخص با کاغذدیواری

برای شناسایی دیوار شاخص در دکوراسیون داخلی باید بدانید که کاغذدیواری می تونه یه متریال به نسبت ارزونتر و راحتتر برای دیوار شاخص باشه. انتخاب طرح های مختلف تاثیرات متفاوتی داره. مثلا یک دیوار شاخص با کاغذدیواری راه راه عمودی، علاوه بر ایجاد کانون توجه در یک فضا، اون قسمت رو بلندتر هم نشون میده. یا برعکس راه راه افقی، فضا رو کشیده تر نشون میده.

Image result for دیوار کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی

انتخاب دیوار شاخص

انتخاب یک دیوار به عنوان دیوار شاخص در دکوراسیون داخلی از اصول و قواعدی برخوردار می باشد و نمی توان هر دیواری را به عنوان دیوار شاخص انتخاب نمود. به طور کلی می توان گفت دیواری که در اتاق بیش تر در معرض دید بوده و با ورود افراد به داخل اتاق توجه ها به آن جلب می شود، باید به عنوان دیوار شاخص انتخاب شود. دیوار پشت تلویزیون قابلیت  تبدیل شدن به اکسنت وال را دارد زیرا به خودی خود از جلب کننده ترین دیوارهای اتاق نشیمن می باشد. زمانی که دیواری با چنین قابلیتی در فضایی  وجود داشته باشد در دکوراسیون داخلی بهترین گزینه اکسنت وال است .البته عملکردهای اکسنت وال تنها به دیوار پشت تلویزیون خلاصه نمی شود و در بخش های ، دیگر نیز میتوان از این دیوارشاخص استفاده کرد.

برای مثال در اتاق خواب ، تخت خواب مهمترين آيتم در فضا است در نتیجه بهترین مورد برای انتخاب دیوار پشت تختخواب است که طراحی جالبی به دست می آيد. اگر طراحی اتاق نشیمن به گونه ای است که در آن از شومینه استفاده شده است، دیواری که شومینه بر روی آن قرار دارد، به عنوان دیوار شاخص انتخاب شده و طراحی می شود که این ایده در دکوراسیون داخلی بسیار مورد تواجه قرار گرفته است. توجه داشته باشید از انتخاب دیوارهایی که بر روی آن ها درب یا پنجره تعبیه شده است، به عنوان دیوار شاخص استفاده نکنید. همچنین در دکوارسیون داخلی انتخاب دیوارهای کوچک نیز انتخاب خوبی نمی باشد، چرا که در صورت استفاده از انواع طرح یا المان های تزئینی بر روی آن فضای آن شلوغ شده و باعث ایجاد هرج و مرج در فضای اتاق خواهد شد.

به علاوه از میز خاطره، پاف، آیینه و کنسول، تخت سنتی، تابلوهای نقاشی و آثار هنری هم می توانید در دیزاین دیوار اکسنت خود استفاده کنید. تاج ها و موتیف های گچبری و نقاش های دستی، آیینه های سه بعدی دستی مثل آیینه آبشاری یا بارانی روی دیوار در سبک کلاسیک و نئوکلاسیک، از شیوه های ساخت اکسنت وال های لوکس هستند. شما برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله ” استفاده از رنگ های تیره در دیوار پذیرایی ” را مطالعه کنید.

 

بایدها و نبایدها

این ایده را تنها یک بار در فضای خانه یا اتاق پیاده کنید. دیوار شاخص باید یک عنصر خاص در طراحی شما باشد. بنابراین انتخاب کنید که می خواهید کدام دیوار خانه خود را با این ایده نمایان کنید. در یک فضا بیش از یک دیوار را برجسته نکنید

  • دیوار شاخص شما باید با بقیه عناصر اتاق هماهنگ باشد اما در عین حال طرحی خلاقانه و متفاوت داشته باشد طرح شما برای این دیوار نباید بی ربط با طرح کلی و عملکرد فضا باشد

دیواری را انتخاب کنید که برای تبدیل شدن به نقطه تأکید فضای شما مناسب باشد. دیواری که نقص و خرابی دارد یا پر از پنجره و در است، کارآیی کافی برای شاخص شدن را ندارد. به طور معمول، دیواری که یک عنصر معماری متمایز و جذاب، مانند شومینه یا طرحی خاص مثل گچ بری دارد، انتخابی مناسب برای دیوار شاخص می باشد. همچنین، دیواری که نمایش دهنده  مبلمانی چشم نواز، مانند تختی خاص یا مبلی منحصر به فرد است، به عنوان جاذبه ی اصلی فضا، برای این ایده مناسب است.

 

نکاتی قابل توجه در رابطه با رنگ آمیزی دیوار شاخص

هنگام طراحی دکوراسیون داخلی باید توجه داشت که برای استفاده از رنگ های تندی مثل قرمز در دکوراسیون باید ریسک پذیر بود. در این تصویر دیوار شاخص نظم بیشتری به دکوراسیون داخلی اتاق داده است .

Image result for دیوار قرمز در دیوار شاخص

وقتی می‌خواهید برای دیوار شاخص در دکوراسیون داخلی خود رنگ و طرح انتخاب کنید، فکر کنید که به دنبال ایجاد چه تأثیری در بیننده هستید. رنگی تیره باعث می‌شود دیوار نزدیک‌تر به نظر برسد و رنگ روشن تأثیر عکس دارد. همین قاعده در خصوص طرح‌های درشت و ریز هم صادق است. یعنی طرح‌های درشت سبب می‌شوند دیوار نزدیک‌تر به نظر آید و طرح‌های ریز آن را دورتر می‌برند. دیوار شاخص باید اتاق را برجسته کند نه اینکه دیگر ابعاد و وسایل اتاق را در خود فرو ببرد. چیزی را که با سبک کلی اتاق و وسایل دیگر آن همخوانی ندارد، انتخاب نکنید. بدون دیوار شاخص دکور اتاق بی نظم و شلخته به نظر می رسد. دیوار شاخص حتی روی دیوارهای کوچک نیز تابلوها را زیباتر و فضای اتاق را جالب تر می کند. برای به کار بردن دیوار شاخص نیاز نیست حتما دیوار را کامل رنگ کنید. برای تغییر فضای اتاق حتما نیاز نیست رنگ های تیره به کار ببرید. گاهی اوقات رنگ های روشن مثل آبی هم تاثیر فوق العاده ای دارند.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید