نظارت بر ساختمان چیست؟ آموزش مراحل اجرای ساختمان

نظارت بر ساختمان چیست؟ آموزش مراحل اجرای ساختمان
در این پست می‌خوانید:

نظارت بر ساختمان : در این بخش از سری مقالات آموزش معماری سایت وحید صلاحی به سراغ یکی از مبانی و اصول ساخت و ساز به نام نظارت بر ساختمان رفته ایم. مهندسان ناظر  در این حیطه وظیفه مهمی را بر عهده دارند و در صورت کوتاهی ، با جریمه و تبعات رو به رو خواهند شد. .وظیفه مهندس ناظر تنها مطابقت نقشه و بنا با یکدیگر نیست بلکه چالش های مختلفی در این مسیر است که باید به آن رسیدگی کند. پس با ما همراه باشید تا در ادامه بیش تر با بحث نظارت و ابعاد آن آشنا شویم. هم چنین می توانید مقاله وظایف مهندس ناظر را نیز مطالعه کنید.

[lwptoc]

 چگونه مهندس ناظر ساختمان شویم

نظارت ساختمان چیست؟

در واقع نظارت بر ساختمان شامل عملیاتی است که در آن از انطباق نقشه و عملیات ساختمانی اطمینان پیدا می کنند، مشخصات فنی بررسی می شود، محاسبات بررسی می شود و موارد فنی در ان کنترل و چک می شوند. کار نظارت عمل مهم و حیاتی ای است که برای فعالیت در این شاخه باید علم آن را یاد بگیرید. کار مهندسان ناظر زمانی که پروانه ساختمان صادر شود شروع می شود و آن ها باید بر اجرای ساختمان نظارت داشته باشند.

نظارت بر ساختمان از مراحل ابتدایی صورت می گیرد و ناظر باید گزارش آن را تهیه کند. در واقع مهندس ناظر به شخص حقیقی یا حقوقی اطلاق می شود که پروانه اشتغال را در زمینه نظارت دریافت کرده باشد. وظیفه ای که ناظر به عهده دارد تنها معطوف به مراحل اداری و قضایی نمی شود و  وظایفی  فراتر از مسائل حقوقی دارد.

 آموزش نظارت ساختمان بتنی

گزارش نویسی

یکی از موارد مهمی که لازم است در نظارت بر ساختمان در نظر گرفت، نوشتن گزارش است. نوشتن گزارش بسیار حائز اهمیت است چرا که جلوی بسیاری از مشکلات را خواهد گرفت. ناظر با ثبت وظایف و شرح کارهایی که آن ها را انجام داده است می تواند در صورت بروز مشکل ثابت کند که آن را انجام داده است (یا انجام نداده). مجموعه گزارشات ناظر می تواند نشان دهنده این باشد که ناظر چه کارهایی را انجام داده و اگر ادعایی مبنی بر اینکه ناظر به وظایف خود عمل نکرده است ، رد می شود.

نظارت پروژه های ساختمانی

پیشنهاد ما: نکات مهم قبل از خرید زمین

گزارشات ناظر برای بررسی به شهرداری ارسال می شود. اهمیت نوشته ها به قدری مهم است که می تواند جلوی جریمه ، مجازات و هزینه هایی که بعنوان خسارت به پای ناظر نوشته می شود را بگیرد. اما مواردی از این دست وجود داشته که مهندسان ناظر گزارش تخلفات را بعلت کم تجربگی و یا ناآشنایی با قوانین رد نکرده اند و این باعث شده که متحمل جریمه های سنگین شوند. بنابراین برای کسی که در حوزه نظارت فعالیت دارد لازم است که قوانین را سفت و سخت بیاموزد تا کم کاری دیگر عوامل اجرایی ساختمان نیز به پای او نوشته نشود.

 تعهدات مهندس ناظر ساختمان

وظیفه نظارت

شاید برایتان سوال باشد که وظیفه نظارت از چه زمانی آغاز می شود و در نهایت به پایان می رسد؟ نظارت در ساختمان از شروع کار یا همان صدور پروانه آغاز می شود و تا زمانی که پایان کار صادر شود، ادامه پیدا می کند.

اما در نظارت بر ساختمان مشکلات و چالش هایی وجود دارد که مهندسان ناظر با آن رو به رو می شوند و آن مجری پروژه می باشد. برای پروژه هایی که نسبتا کوچک هستند و کار کمتری می برد، سازنده ترجیح می دهد که خودش یا پیمانکار اجرای ساختمان را به عهده بگیرد. در این مواقع مکن است اختلاف سلیقه و یا حتی اختلاف در قوانین و مقررات ساختمان سازی بین سازنده و ناظر به وجود آید. در چنین مواردی حتی منجر به انصراف ناظر از  ادامه پروژه می شود

اما در مسئله نظارت بر ساختمان ، بخش های دیگر نیز توسط دیگر ناظران باید بررسی شوند. بنابراین ناظر باید وظیفه هماهنگی با سایر ناظرین را به عهده داشته باشد و بین آن ها و مجریان ارتباط برقرار کند تا روند پروژه به خوبی پیش رود.

 مراحل گام به گام نظارت ساختمان

کلام آخر

در این مقاله به بررسی نظارت بر ساختمان و مسئولیت ناظر در قبال پروژه های ساخت و ساز پرداختیم. هر پروژه ای از زمان صدور پروانه و شروع عملیات ساختمانی نیاز به ناظری دارد که مسائل را از لحاظ فنی ، اجرایی و قضایی بررسی کند و پروژه را با نقشه ها، قوانین و ضوابط تطابق دهد. در صورتی که مجری توسط مالک انتخاب شده باشد و یا خودش یا پیمانکار اجرای ساختمان را به عهده داشته باشد، در صورتی که  قوانینی خلاف مقررات ارا انجام دهد ناظر باید آن ها را مطلع کند.

اما در برخی موارد این اختلافات منجر به قطع همکاری می شود. زیرا عواقب تخلفات آن می تواند جریمه هایی سنگین برای ناظر پروژه به دنبال داشته باشد. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. پیشنهاد می کنیم مقاله ی مفید ” مراحل اخذ مجوز ساخت ساختمان ” را مطالعه فرمایید.

 آموزش صفر تا صد نظارت ساختمان

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید