مدیریت پیمان چیست؟

مدیریت پیمان چیست؟
در این پست می‌خوانید:

مدیریت پیمان چیست: در این قسمت از مقالات آموزش معماری به سراغ یک از اصطلاحات مهم در حوزه ساختمان رفته ایم که اگر در معماری فعالیت دارید این واژه به گوشتان خورد است. شما می دانید که مدیریت پیمان چیست؟ اصلا چه نوع قراردادی می باشد؟ اگر بخواهیم به طور کلی بیان کنیم، در واقع در مدیریت پیمان،سازنده و یا صاحب پروژه مسئولیت اجرای بخش یا تمام ساختمان را به پیمانکار واگذار می کند. در واقع مسئولیت اجرایی، فنی، مالی و برنامه ریزی برای پیشبرد پروژه و اجرای ساختمان به شخص حقیقی یا حقوقی دیگری به نام کارفرما واگذار می شود.

[lwptoc]

مفهوم مدیریت پیمان در ساختمانسازی

مدیریت پیمان چیست؟

در مدیریت پیمان قراردادی بین پیمانکار و کارفرما منعقد می شود که بر طبق آن پیمانکار بعنوان مسئول پروژه، اجرای ساختمان و پروژه را بر عهده می گیرد و کارفرما و صاحب پروژه هزینه ها را تامین می کند. پیمانکار هزینه ها را بر آورد می کند و بصورت درصدی از هزینه ها برای خود نیز برداشت می کند.

در واقع در این نوع از قراردادها باید درصدی از هزینه های ساخت به پیمانکار تعلق بگیرد. این درصد شامل هزینه های مصالح و متریال هم می شود، به این معنی که اگر خرید مصالح به پیمانکار واگذار شود او نیز باید درصدی از هزینه به او بعنوان حق الزحمه پرداخت می شود. این درصد معمولا بین 10 تا 20 می باشد که البته در ساخت خانه های ویلایی و ساختمانی این مقدار تغییر می کند. این درصد معمولا بصورت کامل پرداخت نمی شود و قسمتی از آن در نزد کارفرما محفوظ می ماند تا از انجام کار به نحو احسن اطمینان یابد و سپس پرداخت شود.

 شرح خدمات مدیریت پیمان

حال که فهمیدیم مدیریت پیمان چیست می خواهیم بررسی کنیم که پیمانکار چگونه قسمت های مختلف پروژه را مدیریت می کند. برای این کار پیمانکار با دیگر اشخاص وارد مذاکره می شود تا بتواند بخش های مختلف پروژه را به دیگر افراد واگذار کند. مثلا: قسمت برق کشی، تاسیسات و… بنابراین پیمانکار اصلی با پیمانکاران دیگری نیز قرارداد می بندد که به آن ها پیمانکار دست دوم هم گفته می شود که دیگر بطور مستقیم با کارفرما وارد مذاکره نمی شود.

 

حال به بررسی مزایای مدیریت پیمان می پردازیم:

  • پیمانکار به کارفرما مشورت هایی را می دهد و او را راهنمایی می کند و این باعث می شود که هزینه ها حتی پایین تر بیاید و پروژه در زمان کوتاه تری به اتمام برسد.
  • پیمانکار موظف می شود که پروژه را در مدت زمان تعیین شده به پایان می رساند و این گونه زمان اتلاف نمی شود.
  • پیمانکار وظیفه تامین لوازم و ابزار آلات را به عهده می گیرد.
  • کارفرما می تواند طرح پیشنهادی و مورد نظر خود را به پیمانکار دهد و پیمانکار نیز درباره اجرای آن با تیم خود مشورت کند و در صورت تایید طرح شما را اجرا کند.
  • پیمانکار وظایفی مانند دریافت جواز و … را نیز به عهده می گیرد و به علت داشتن تجربه مراحل انجام این کارها آسان تر می شود و مراحل اداری کار راحت تر طی می شود.

 انواع قرارداد مدیریت پیمان

حال که متوجه شدیم مزایای مدیریت پیمان چیست، اکنون می خواهیم با معایب مدیریت پیمان آشنا شویم:

  • ممکن است هزینه نهایی متغیر شود و یا بالاتر رود.
  • سود نهایی کارفرما بستگی دارد به اینکه چه درصدی از میزان قراردادها به پیمانکار پرداخت می شود.

 

هزینه بالاسری

اما هزینه های بالاسری در قرارداد مدیریت پیمان چیست؟ یک سری از هزینه ها در روند ساخت و ساز می باشد که در قرارداد قید نمی شود. هزینه هایی از قبیل حقوق کارکنان و… که این هزینه ها نیز تحت تابعیت مدت قرارداد پیمان می باشد و کارفرما آن را می پردازد. در صورتی که پروژه از مدت زمان تعیین شده طولانی تر شود، پیمانکار باید این هزینه اضافی را از خود بپردازد و یا اینکه در بندی قید شده باشد که در صورت بیشتر شدن این مدت توسط چه کسی این مبلغ پرداخت می شود. آیا می دانید پیمانکار اختمان کیست؟

قرارداد پیمان مدیریت

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم که بدانیم مدیریت پیمان چیست و چه نوع قراردادی است. در این نوع از قرارداد کارفرما شخصی را به عنوان پیمانکار انتخاب کرده و امور اجرایی، اداری و … را به او واگذار می کند و خود نیز در جریان روند پروژه قرار می گیرد. قرارداد پیمان یکی از قراردادهای مهمی است که در بخش ساخت و ساز رایج است. با اینکه این نوع قرار داد دارای نوسان هزینه است اما به لحاظ زمانی قرار داد مناسبی است و دارای سود خوبی نیز برای پیمانکار است.

 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید