دکوراسیون داخلی _ ایرانی اسلامی

دکوراسیون داخلی _ ایرانی اسلامی

دکوراسیون داخلی ایرانی -اسلامی: ما در این مقاله آموزش معماری خواهیم دانست که در این دکوراسیون المانهایی هم چون پشتی، طاقچه، تخت سنتی، حوض و … به چشم می خورد. اگر وارد خانه ای قدیمی شوید حتما یکی از این المان ها به چشم شما خواهد خورد. این ها جزو نمادهای اصیل و قدیمی خانه های قدیمی ایرانی محسوب می شود.

در زمان قدیم معمولا معماری خانه ها به شکلی بود که بیش ترین استفاده را از نور طبیعی داشتند. بنابراین پنجره ها نقش بسیار مهمی را در معماری خانه ها ایفا می کردند. پنجره های گنبدی شکل و رنگی در خانه ها بسیار پر کاربرد بودند و علاوه بر اینکه نور را به داخل عبور می دادند، چشم انداز بسیار جذابی نیز ایجاد می کردند. شیشه های رنگی نیز به هنگام تابش خورشید، انعکاس رنگی بسیار چشم گیری در محیط ایجاد می کنند.

استفاده از شیشه تنها محدود به پنجره ها نمی شود و بسیاری از درها نیز  در خانه های قدیمی با استفاده از شیشه ساخته شده اند و ترکیب شیشه و چوب می باشد. محوریت اصلی سبک دکوراسیون داخلی ایرانی اسلامی را می توان سادگی، صمیمیت و پایبند بودن به اصول معنوی بیان کرد. این سبک تمام تلاش خود را می کند تا شما را از تمامی مشغله های فکری که در بیرون از خانه اتفاق افتاده دور سازد و مبانی اخلاقی و دینی را برای شما بازگو کند.در این سبک از دکوراسیون داخلی هیچ خبری از اشرافیت و مجلل بودن نیست و تمرکز اصلی آن در سادگی در محیط داخلی است.می توان این اصول را در تمامی بخش های خانه مشاهده نمود. برای ایجاد محیطی با دکوراسیون داخلی ایرانی اسلامی به عناصری نیاز داریم.

پیشنهاد ما : مشاهده ی دوره طراحی داخلی

 

چوب در دکوراسیون داخلی

سبک سنتی ایرانی15

چوب نیز از دیگر عناصری است که در دکوراسیون داخلی معماری سنتی ایرانی از جمله در زمان صفویان برای تزیینات چوبی داخل فضا، استفاده می شده است.

کنده کاری و خراطی و منبت کاری بر روی در و سقف از جمله کارهایی بوده که در آن زمان انجام میشد. همچنین بعدها از چوب برای ساخت دکوراسیون داخلی و مبلمان فضا میز و صندلی و متعلقات تزیننی استفاده شد.

 

آجر در دکوراسیون داخلی

استفاده از آجر در زمان سلجوقیان به اوج خود می رسد که می توان آثار باشکوه باقیمانده از آن زمان را مشاهده نمود تا به قدمت و زیبایی این عنصر و نیز هنر دست معماران ایرانی پی برد. به طور کل از آجر هم برای تزیین در دکوراسیون داخلی و هم خارج ساختمان استفاده میشد.

اما استفاده از آجرهای قرمز با دارا بودن خاک رس که بار دیگر میبایست به طبیعی بودن این متریال و عنصر اشاره کرد، نمایی زیبا و گرم و صمیمی را در داخل بنا ایجاد می کردند. به همین دلیل امروزه نیز از آجر قرمز بیشتر در فضاهای داخلی برای دکوراسیون سنتی ایرانی استفاده می شود.

معروف ترین بناهای آجری در جهان

پیشنهاد ما: نقش گیاهان در دکوراسیون داخلی

گچبری در دکوراسیون داخلی

کاربرد گچ در تزیینات داخلی بناهای ایرانی از اوایل دوران اسلامی آغاز شد. گچبری نیز مانند آجر در دکوراسیون داخلی ایرانی اسلامی به وفور یافت می شود. به طور کلی در سبک های سنتی و کلاسیک نیز علاوه بر سبک سنتی ایرانی، از گچبری برای تزیین فضاهای داخلی استفاده می شود اما در نوع و جزییات متفاوت هستند که هر کدام طرح ها و نشانه های خاص خود را دارا می باشند.

گچ در معماری ایران | اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین

کاشی کاری در دکوراسیون داخلی

در فضاهای سنتی می توان با قراردهی تابلوهای کاشی کاری شده یا آینه هایی که با کاشی قاب بندی شده اند و نیز استفاده از کاشی شکسته در فضای داخلی و یا خارجی بنا، حس و حال سنتی را در فضا بوجود آوریم. همچنین با استفاده از رنگ ها و طرح های متنوع و شاد کاشی های مختلف؛ می توان به فضایی گرم و بانشاط دست یافت.

سبک سنتی ایرانی21

آینه کاری در دکوراسیون داخلی

کی از هنرهای ایرانی که در خدمت معماری است، هنر آینه کاری می باشد. این هنر سنتی، بیشتر در تزیینات داخلی امکان تاریخی، همچون کوشک باغ ها، خانه ها و بویژه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی کاربرد دارد. در اینگونه بناها، با استفاده از قطعات کوچک آینه، فضایی روشن و پرتلالو رویایی در جهت اثبات پاکی و قداست روشنایی و با ارزش بودن محیط در فرهنگ ما شکل  می گیرد.

در فضای امروزی نیز استفاده از آینه و کنسول که با قاب سنتی حاشیه دار و یا کاشی کاری شده تزیین شده باشد، علاوه بر زیبایی و کاربردی بودن آن، در سنتی شدن فضا نیز موثر خواهد بود.

https://i.pinimg.com/564x/f8/ab/b3/f8abb39d3622cea6c015deb813deb434.jpg

شیشه های رنگی در دکوراسیون داخلی

کاربرد شیشه های رنگی در معماری و دکوراسیون سنتی ایرانی بسیار مشهود بوده است. در و پنجره های ارسی خانه های سنتی با شیشه های رنگی ساخته شده اند که با تابش نور به این در و پنجره ها و عبور نور از این شیشه ها و سپس نقش بستن سایه های رنگی بر روی کف اتاق، فضای داخلی را از هر جهت چشم نواز و حیرت انگیز می نمایند. به طوریکه هر بیننده ای را به وجد می آورد.

بنابراین امروزه نیز می توان با بهره گیری از این ویژگی منحصر به فرد، فضاهای داخلی خود را همچنان مانند گذشته با رنگ های شاد و متنوع، پر از انرژی و با طروات نماییم.

مثلا می توانیم پنجره اتاق سنتی خود را به سبک ویترای – رنگ آمیزی بر روی شیشه – تزیین کنیم و همچنین در داخل اتاق با نصب طاقچه ای کوچک روی دیوار و قرار دادن پارچه ای با گلهای بته جقه ای بر روی آن و نیز گذاشتن ظرفی سفالی و یا مسی، فضایی گرم و صمیمی و در نهایت سنتی خلق کرده باشیم.

شیشه‌های رنگی در پنجره‌های قدیمی، معرفی ویژگی‌ها و خواص شیشه‌های ارسی - آینه کاری ✅

لوازم مورد استفاده در دکوراسیون ایرانی- اسلامی

_ ظروف سفالی در دکوراسیون داخلی ایرانی اسلامی

یکی از معدود سبک هایی که می توان ظروف سفالی را در آن مشاهده کرد، همین دکوراسیون ایرانی اسلامی است.

در این سبک به جای استفاده از عناصر لوکس و مجلل در دکوراسیون داخلی از همین ظرف های سفالی استفاده می کنند. می توان از آنها به عنوان ظروف مخصوص آجیل و شکلات و … استفاده کرد.

https://i.pinimg.com/564x/52/d3/c9/52d3c94e1c1081fb8bd9a82a701e0e15.jpg

_ پشتی در دکوراسیون داخلی ایرانی اسلامی

در این نوع دکوراسیون داخلی می توان به جای استفاده از مبلمان در اتاق نشیمن از پشتی در اطراف خانه استفاده کرد.

البته این نکته را فراموش نکنید که تمامی سبک های دکوراسیون داخلی، مانند همین سبک ایرانی اسلامی، امروزه دستخوش تغییرات بسیار زیادی بوده اند و برخی افراد از تمامی مشخصات آنها استفاده نمی کنند.به طور مثال همین پشتی، که امروزه کمتر کسی است که حاضر به جایگزین کردن پشتی به جای مبلمان منزل باشد.

گرچه اگر به دنبال سبکی اصیل و سنتی می گردید، باید بدانید که پشتی در این سبک، عضوی جدا ناشدنی از آن می باشد.

همچنین می توان به جای حذف مبلمان در اتاق نشیمن و استفاده از پشتی در آنجا، از هر دو کنار هم استفاده کرد و فضایی تلفیقی را ایجاد نمود.

https://i.pinimg.com/564x/6a/7c/0d/6a7c0d15b985b701c08b945fec1b21ce.jpg

_ سماور در دکوراسیون داخلی ایرانی اسلامی

یکی از عناصر بسیار زیبا در دکوراسیون ایرانی اسلامی همین سماور می باشد. می توان در بخشی از خانه برروی میزی کوچک، قوری و سماوری با طرح سنتی به همراه استکان های کمر باریک را قرار داد و یاد و خاطرات خانه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها را زنده کرد.

در گذشته ایرانیان اهمیت بسیار زیادی به چایی می داده اند که البته هنوز هم این امر دیده می شود. اما طعم اصیل چایی را می توان با همین سماورهای سنتی تجربه نمود، نه با چای سازهای مدرن و امروزی!

بهترین سماور گازی موجود در بازار و لیست قیمت سماور گازی راهنمای خرید - ایران پاسخ

_ گلیم در دکوراسیون داخلی ایرانی اسلامی

گلیم در گذشته به فرش هایی گفته می شده که معمولا از جنس پشم حیوانات در آن استفاده می شده و دست بافت بوده است.این فرش های زیبا را می توان در انواع طرح های اسلیمی و ایرانی مشاهده کرد. از طرح های پر استفاده در آن می توان به طرح های هرسین، بختیاری، قفقازی و … اشاره کرد.

گلیم در گذشته یکی از عناصر پر استفاده در سبک دکوراسیون ایرانی بوده است که امروزه نیز می توان به عنوان فرش های کوچک و یا به جای استفاده از تابلوهای مدرن، از گلیم برروی دیوار استفاده کرد.

طراحی داخلی

_ تاقچه ها به همراه آینه و شمعدان در دکوراسیون داخلی

یکی از بخش هایی که در تمامی خانه های ایرانی اسلامی وجود داشته، تاقچه بوده است. تاقچه ها به محل هایی برای نگه داری برخی اشیاء مانند چراغ های نفتی، جانماز و … گفته می شود.

در گذشته تاقچه هایی را بلندتر قد انسان می ساخته اند که نام آن رف بوده و برای گذاشتن وسایلی دور از دسترس کودکان، از آن استفاده می شده است.

یکی از کارهایی که می توان با آن زیبایی را در دکوراسیون ایرانی اسلامی بوجود آورد، استفاده از آینه و شمعدان های قدیمی و سنتی در تاقچه می باشد.

روش تزیین طاقچه منزل با ایده های دکوراتیو + تصاویر

رنگ در دکوراسیون داخلی ایرانی _ اسلامی

نگ ها در سبک دکوراسیون ایرانی تداعی کننده طبیعت می باشند. اگر خوب به معماری های قدیمی نگاهی بیندازید متوجه می شوید که در گذشته در فصل های سرد، از رنگ های گرم، و در فصل های سرد از رنگ های گرم استفاده می شده است.

همچنین از رنگ های پراستفاده در این سبک می توان قرمز، آبی، زرد، طلایی، کرمی، سفید، زرشکی و … را نام برد.

 

نور در دکوراسیون داخلی ایرانی اسلامی

نور طبیعی خورشید در این سبک اهمیت بسیار بالایی دارد و برای این کار همیشه از پنجره های شیشه بزرگ به همراه پرده های نازک با رنگ روشن جلوی آنها استفاده می شده است.

 

فرم و طرح در دکوراسیون داخلی ایرانی اسلامی

در فرم و طرح های دکوراسیون ایرانی اسلامی می توان طرح های برگرفته شده از طبیعت و آموزه های معنوی و مذهبی را مشاهده کرد.

یکی از نکات بسیار جالبی که می توان در دکوراسیون ایرانی اسلامی مشاهده کرد، استفاده از علم ریاضیات و نجوم برای ایجاد فرم و طرح در محیط داخلی است.

 

این سبک برای چه کسانی مناسب است؟

این سبک برای تمامی ایرانیانی که خودشان را متعلق به فرهنگ و تمدنی قدیمی می دانند می تواند مناسب باشد. در این سبک خبری از سادگی های بیش از حد سبک هایی مانند دکوراسیون مینیمال و … نیست، همچنین اثری از تجمل گرایی های سبک هایی مانند سبک دکوراسیون فرانسوی نیز دیده نمی شود.در این سبک می توان به خوبی تعادل را در تمامی بخش های خانه مشاهده کرد. پس اگر شما انسانی هستید که به تعادل در محیط داخلی اهمیت می دهید، این سبک برای شما بسیار مفید خواهد بود.

دیدگاه‌ها ۳
ارسال دیدگاه جدید