انواع کاغذ دیواری در طراحی داخلی

انواع کاغذ دیواری در طراحی داخلی

کاغذ دیواری یک عنصر دکوراتیو است که به عنوان دیوارپوش در طراحی داخلی و دکوراسیون منازل امروزی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع پوشش نه تنها نمای دیوار را زیباتر و جذاب تر نشان می دهد، بلکه عیوب دیوار را نیز می توان توسط آن از نظر پنهان نمود.

دیواری که با کاغذ دیواری تزئین شده نسبت به دیوار رنگ شده ظاهری متفاوت تر دارد، بنابراین می توان به اهمیت زیاد این متریال درطراحی و دکوراسیون داخلی پی برد. این دیوارپوش در تمام مکان ها از جمله ساختمان اداری، تجاری، مسکونی، هتل ها و لابی ها کاربرد دارد و تنوع طرح و رنگ آن گزینه های متعددی برای انتخاب پیش روی مشتریان قرار می دهد. بسیاری از طراحان داخلی نسبت به تزیین دیوارهای منزل با کاغذ دیواری برای ایجاد نقطه جذب در دیزاین منزل اقدام می کنند.

یکی از مزایای کاغذ دیواری نسبت به رنگ هنگام نصب آن است. کاغذ دیواری شلوغی چندانی ندارد و نیاز به تجهیزات خاصی ندارد و نصب آسان و بدون دردسری دارد. اما برای رنگ کردن این گونه نیست. حتما باید یا لوازم خود را از آن فضا خارج کنیم و یا اینکه روی آن ها را بپوشانیم تا رنگی رویشان ریخته نشود. همچنین خشک شدن رنگ و رنگ مجدد آن نیاز به زمان دارد بنابراین پروسه طولانی تری نسبت به کاغذ دیواری دارد.

برای کسانی که به دیوارهای طرح دار علاقه دارند کاغذ دیواری ها گزینه مناسب تری هستند چرا که میتوانند در هر سبک و رنگی آن ها را انتخاب کنند و در محیط کار، منزل و … نصب کنند. طول عمر کاغذ دیواری ها نیز مناسب است و البته بسته به شرایط نگهداری شما نیز بستگی دارد.

انواع کاغذ دیواری در طراحی داخلی

ویژگی های یک کاغذ دیواری ایده آل

قابل شستشو باشد و به راحتی بتوان ذرات گرد و غبار و آلودگی را از سطح آن پاک نمود.

مقاومت بالایی در برابر تابش نور خورشید داشته باشد و دچار رنگ پریدگی نشود.

به عنوان یک عایق صوتی از انتقال سر و صدا به دیوار مجاور جلوگیری کند.

مقاومت آن در برابر کشش بالا باشد و در هنگام نصب ابعاد آن تغییر نکند.

هیچ نوع حساسیت پوستی و تنفسی ایجاد نکند.

در برابر خط و خش مقاوم باشد و در اثر برخورد اشیاء نوک تیز دچار آسیب نشود.

کاغذ دیواری یک گزینه عالی برای تغییر دکوراسیون داخلی محسوب می شود و از نظر هزینه نسبت به سایر دیوارپوش ها مقرون بصرفه تر است. نصب کاغذ دیواری در کوتاه ترین زمان ممکن توسط نصابان صورت می گیرد.

این دیوارپوش علاوه بر این که به آسانی بر روی دیوار چسبانده می شود، برای تغییر دکوراسیون و ایجاد تنوع می توان آن را از دیوار جدا کرد و برای ایجاد دکوراسیونی جدید از طرح های دیگر آن استفاده نمود.

این عنصر دکوراتیو را می توان برای پوشش بخشی از دیوار مورد استفاده قرار داد، مثلاً قسمتی از دیوار را رنگ آمیزی نموده و قسمتی دیگر را با کاغذ دیواری پوشش داد. استفاده از رنگ و کاغذ دیواری در کنار هم دیوارپوشی متفاوت و جذاب برای فضای مورد نظر ایجاد می کند. با استفاده از کمی خلاقیت می توان کاغذ دیواری را در کنار انواع دیوارپوش نصب کرده و فضایی خاص و ترکیبی طراحی نمود.

C:\Users\123\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\kaghaz-divari16.jpg

پیشنهاد ما: دکوراسیون داخلی ساحلی

انواع کاغذ دیواری از جنس کاغذ

این نوع کاغذ دیواری ها بسیار نازک و غیر قابل شستشو است. با چسب مخصوص کاغذ دیواری به دیوار می چسبد و مدت 1 تا 2 سال دوام دارد، معضل اصلی کاغذدیواری کاغذی این است که به راحتی پاره می شود. به همین دلیل برای اتاق کودک مناسب نمی باشد و در هنگام جابجا کردن مبلمان منزل باید دقت کرد تا پارگی در آن پیش نیاید. تنها مزیت این از کاغذ دیواری ها نسبت به انواع دیگر آن ارزان قیمت بودن آن است.

 

کاغذ دیواری پوستری

کاغذ دیواری پوستری ظاهری شبیه به پوستر دارد اما ابعاد آن بزرگ تر و وسیع تر می باشد. تصاویر بر روی این کاغذ دیواری ها با کیفیت بسیار بالایی چاپ می شوند که البته میزان این کیفیت به نوع رنگ و چاپ آن ها بستگی دارد.

کاغذهای فیبرو، چرم، کتان و پاستل از جمله متریال هایی هستند که برای تولید این پوسترها مورد استفاده قرار می گیرند. از نمونه طرح هایی که برای چاپ کاغذ دیواری انتخاب می شوند طرح های سنتی، تاریخی، هنری، هندسی و یا الهام گرفته از طبیعت می باشند.

کاغذ دیواری سه بعدی

یکی از انواع کاغذ دیواری که در دکوراسیون داخلی یک فضای دیدنی خلق کرده و توجه همه را به خود جلب می نماید کاغذدیواری سه بعدی است. این کاغذ دیواری بسیار خاص و منحصر بفرد است و به عنوان دیوارپوش مورد استفاده قرار می گیرد. تصاویری که برای چاپ بر روی این کاغذ دیواری انتخاب می شوند باید از رزولوشن بالایی برخوردار بوده و با دکوراسیون مورد نظر شما همخوانی داشته باشند.

مهم ترین نکته ای که در استفاده از این دیوارپوش باید مد نظر قرار گیرد این است که در خانه ای که دکوراسیون آن به سبک کلاسیک است نباید از کاغذ دیواری سه بعدی استفاده شود. تصاویر منظره، اشکال هندسی و بناهای تاریخی از جمله رایج ترین تصاویر برای چاپ بر روی این نوع کاغذ دیواری هستند.

نصب کاغذ دیواری سه بعدی باید با دقت صورت گیرد تا زیباترین حالت ممکن به نمایش گذاشته شود. اگر به فکر بازسازی دکوراسیون داخلی منزل هستید، کاغذ دیواری سه بعدی پیشنهاد خوبی می باشد.

کاغذ دیواری نانوون

کاغذ دیواری نانوون از جمله باکیفیت ترین و مناسب ترین نوع کاغذ دیواری است که در خانه های مدرن امروزی مورد استفاده قرار می گیرد. جنس این کاغذ دیواری از کاغذ و الیاف پارچه ای است و از بارزترین ویژگی آن می توان به قابلیت شستشوی آن اشاره نمود. علت اصلی سهولت در تمیز نمودن این نوع دیوارپوش ترکیب فیبرهای طبیعی و مصنوعی در تولید آن است.

کاغذ دیواری نانوون کیفیت بسیار بالایی دارد و مورد توجه طراحان دکوراسیون داخلی و صاحب خانه ها قرار گرفته است. ویژگی ها و خصوصیات کاغذ دیواری نانوون کمی با سایر کاغذ دیواری ها متفاوت است و همین امر سبب شده کیفیت آن نیز بسیار بالا باشد.

این کاغذ دیواری نوعی دیوارپوش آنتی باکتریال است که قارچ و کپک نمی تواند بر سطح آن رشد کند و به راحتی با یک دستمال مرطوب و شوینده مناسب می توان آن را پاک نمود.

علاوه بر آن بخار آب را به خود جذب نمی کند، به همین دلیل از آن به عنوان دیوارپوش سرویس بهداشتی و آشپزخانه استفاده می شود. نصب این عنصر دکوراتیو نیاز به متخصص و افراد حرفه ای ندارد و به راحتی می توان آن را بر روی دیوار نصب کرد. نه تنها نصب آن آسان است بلکه در صورت تغییر دکوراسیون می توان آن را بدون ایجاد آسیب به دیوار جدا نمود.

کاغذ دیواری بافت دار (مخملی)

در کاغذ دیواری مخملی تکه های نقش و نگار از جنس مخمل پارچه ای یا مخمل پلاستیکی به کار رفته است. زمینه این نوع از کاغذ دیواری ها از جنس پارچه و یا کاغذ دیواری PVC است اما به دلیل وجود تکه های مخمل قابل شستشو با مواد شوینده نیست. کاغذ دیواری بافت دار دیواری زیبایی خاص خود را دارد و البته قیمت بالاتری نسبت به کاغذ دیواری های معمولی دارد. طرح های کاغذ دیواری های مخملی معمولا کلاسیک است و رنگ های تیره دارد. اگر دکوراسیونی به سبک کلاسیک و لوکس دارید کاغذ دیواری های مخملی می تواند بهترین گزینه برای شما محسوب شود چه را که به دلیل بافت پارچه و مخمل خود می تواند به سادگی با مبلمان شما هماهنگ شود.

کاغذ دیواری الیاف طبیعی

یکی از انواع کاغذ دیواری که قیمت بالایی دارد و بسیار کمیاب است، کاغذ دیواری با الیاف طبیعی است. این کاغذ دیواری با چوب طبیعی فنلاندی ساخته می شود و این نوع از کاغذ دیواری تمام ویژگی های کاغذ دیواری های قابل شستشو را دارد، ضد حساسیت و سازگار با طبیعت است. نکته ای که جذابیت این کاغذ دیواری را دو چندان می کند تکه های برگ و چوب بسیار نازک در الیاف آن دیده می شود، طراحی این کاغذدیواری ها به گونه ای است که طبیعت را یاد آور شوند. به همین دلیل فضایی بسیار دلنشین و طبیعی ایجاد می کنند.

کاغذ دیواری نانو

یکی از انواع کاغذ دیواری، کاغذ دیواری نانو است. کاغذ دیواری هایی که با تکنولوژی نانو ساخته می شوند، علاوه بر ویژگی های کاغذدیواری های PVC ویژگی های مثبت دیگری دارند. به دلیل تکنولوژی خاصی که در ساخت آنها به کار رفته است، ضد دوده و کثیفی هستند، پاره نمی شوند، ضد حساسیت هستند، در برابر تابش آفتاب مقاومند و عایق صدا و گرما هستند. این نمونه از کاغذ دیواری ها به دلیل استفاده از تکنولوژی در ساخت آن ها قیمت بالاتری نسبت به سایر کاغذ دیواری ها دارند.

کاغذ دیواری ضد زلزله

کاغذ دیواری ضد زلزله همانطور که از نامش پیداست از ترک خوردن دیوار در هنگام وقوع زلزله و یا نشست دیوار جلوگیری می کند. جنس این کاغذ دیواری از الیاف شیشه ای بهم بافته می باشد. وجود این الیاف شیشه ای باعث ایجاد یک پوشش ارتجاعی در سطح می شود که ضربه ناشی از زلزله را در جهات مختلف انتقال می دهد و از ریختن دیوار جلوگیری می نماید.

در واقع وجود ماده ای مصنوعی با نام پلی پروپیلن که به همراه الیاف شیشه ای در ساخت این کاغذ دیواری به کار می رود مانع از ریزش دیوار شده و امنیت ساکنین را بالا می برد.

نصب این کاغذ دیواری با چسب مخصوصی که انعطاف پذیری بالایی دارد صورت می گیرد. این چسب ها با سایر چسب هایی که برای نصب کاغذ دیواری مورد استفاده قرار می گیرند متفاوت بوده و در ساخت آن از پلی یورتان استفاده شده است.

نحوه عملکرد این چسب این گونه است که بعد از مالیدن چسب و نفوذ آن به دیوار آب آن تبخیر شده و دانه های پلی یورتان موجود در آن یک پوشش مقاوم بر سطح دیوار ایجاد می کند. از ویژگی های بارز این چسب جدا شدن ترکیبات هیدروژنی آن از یکدیگر و اتصال آن ها به هم در جای دیگر است که این امر مانع از ریزش سنگ و آجر دیوار می شود.

از ویژگی های کاغذ دیواری ضد زلزله می توان به مقاومت بسیار بالا و انعطاف پذیری آن اشاره نمود. این کاغذ دیواری مانند سایر کاغذ دیواری ها قابلیت رنگ آمیزی دارد و حتی می توان یک کاغذ دیواری دیگر به دلخواه بر روی آن چسباند.

در هنگام نصب آن باید دقت کنید که زیرسازی لازم صورت گیرد، همچنین نصب آن را به نصاب بسپارید. مقاوم سازی دیوار با این نوع کاغذ دیواری در مقایسه با سایر روش های مقاوم سازی مقرون بصرفه تر است. عدم رشد قارچ و کپک بر روی دیوار از دیگرویژگی های کاغذ دیواری ضد زلزله می باشد.

کاغذ دیواری داماسک

یکی از انواع کاغذ دیواری که از گذشته تا امروز همواره طرفداران بسیاری به خود جذب کرده کاغذ دیواری داماسک است. جنس این کاغذ دیواری از الیاف یا پی وی سی می باشد که هر کدام زیبایی و جذابیت مخصوص به خود را دارند.

این دیوارپوش زیبا با تنوعی از طرح و رنگ به بازار عرضه می شود و هیچ محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد. هر چند بیشترین کاربرد آن مربوط به پوشش دیوار پشت تلویزیون می باشد اما به دلیل تنوع بالای رنگ آن به راحتی می توان طبق دکوراسیون داخلی برای سایر دیوارها نیز از آن استفاده نمود.

کاغذ دیواری داماسک یک دیوارپوش بی نظیر برای دکوراتیو نمودن دکوراسیون خانه های کلاسیک و مدرن است و می توان گفت طرح طلایی آن جزء پرطرفدارترین طرح ها به شمار می آید. در این نمونه، طرح کاغذ دیواری به صورت گل های برجسته است که قابل لمس می باشد و نمایی متفاوت به دکوراسیون داخلی می بخشد.

برای استفاده از کاغذ دیواری داماسک بهتر است از سایر طرح ها به عنوان مکمل استفاده شود. برای مثال دیوار پشت تلویزیون را با طرح داماسک پوشش داد و برای پوشش بقیه دیوارها از طرح هایی نظیر راه راه، ساده یا کلاسیک استفاده کرد. این نوع کاغذ دیواری با نام کاغذ دیواری برجسته نیز شناخته می شود.

کاغذ دیواری کلاسیک

کاغذ دیواری کلاسیک همانطور که از نامش پیداست به سبک کلاسیک اشاره دارد. این کاغذ دیواری اصالت و قدمت را به نمایش می گذارد و دارای تنوعی از طرح و رنگ است. اصولاً دیوار خانه های کوچک را با این نوع کاغذ دیواری پوشش می دهند تا فضا کمی بزرگ تر به نظر آید. طرح کاغذ دیواری کلاسیک از طبیعت الهام گرفته می شود و زیبایی بی نظیری دارد

 

کاغذ دیواری مدرن

در طراحی کاغذ دیواری مدرن از طرح های مدرن استفاده می شود. در طراحی این کاغذ دیواری برخلاف کاغذ دیواری کلاسیک از طرح های موجود در طبیعت استفاده نمی شود. اصولاً خطوط و نقوش هندسی در طراحی آنها کاربرد دارند. طرح های روی کاغذ دیواری مدرن بسیار ساده تر از کاغذ دیواری کلاسیک و داماسک بوده و به دلیل سادگی طرح از آن در اماکن اداری و منازل کوچک استفاده می شود.

کاغذدیواری مکان های تجاری

در مکان های تجاری باید از انواع کاغذدیواری مقاوم و مستحکم استفاده نمود. در این مکان ها بهتر است از کاغذدیواری های مدرن با اشکال مینیمال و رنگ های غیرفانتزی استفاده کرد. البته انتخاب نوع و رنگ کاغذ دیواری به نوع تجارت نیز بستگی دارد. اگر تجارت شما در عرصه لوازم و وسایل کودکانه است، باید از رنگ های شاد و مدل های با انرژی و سه بعدی استفاده نمایید.

 

کاغذدیواری سالن نشیمن و پذیرایی

در سالن پذیرایی و نشیمن دقت کنید که از کاغذدیواری هایی با طرح های شلوغ و رنگ های زننده استفاده نکنید. کاغذهای دیواری کنتراست بالایی دارند و استفاده از طرح های شلوغ سبب کوچک نشان دادن و شلختگی فضای خانه می شوند.

استفاده از طرح های برجسته انتخاب مناسبی برای سالن پذیرایی می باشد و این محیط را بسیار شیک و زیبا جلوه می دهد. می توان از کاغذدیواری های طرح دار برای دیوار اصلی و از طرح و رنگ های ساده و مکمل برای ستون ها، شکست های کوچک دیوار و راهروها استفاده نمود.

 

کاغذدیواری اتاق کودک

در کاغذ دیواری اتاق کودک بهتر است از رنگ های شاد و سرزنده استفاده کنید. یکی از دیوارها را به عنوان دیوار غالب در نظر گرفته و از کاغذدیواری طرح دار کودکانه استفاده نمایید و بقیه دیوارها را با کاغذدیواری ساده بپوشانید.

به منظور انتخاب طرح و رنگ کاغذدیواری اتاق خواب به رنگ و مدل پرده و روتختی کودک نیز توجه فرمایید. در اتاق کودک از کاغذدیواری های بادوام و محکم استفاده کنید زیرا ممکن است کودکان نسبت به پاره کردن و کندن کاغذدیواری اقدام نمایند.

 

کاغذدیواری اتاق دخترانه

دختران نوجوان و جوان معمولا طرح های فانتزی و رومانتیک را می پسندند. به عنوان مثال می توان از کاغذدیواری هایی به رنگ های صورتی، گلبهی، یاسی، آبی روشن، طوسی و طرح های گل و قلب استفاده نمود.

 

کاغذدیواری اتاق پسرانه

پسرهای نوجوان و جوان اصولا طرفدار رنگ های آبی، بنفش، مشکی و طرح های گرافیکی ماشین، تصویر حیوانات، کهکشان، مدل های فوتبالی و نوشته های انگلیسی درهم می باشند. به این منظور می توان دیواری را با عنوان دیوار غالب در نظر گرفت و طرح مورد علاقه را بر روی آن پیاده نمود و بقیه دیوارها را به صورت ساده یا راه راه و با رنگ های مکمل تزیین کرد.

 

کاغذ دیواری اتاق بزرگسالان

به منظور استفاده از کاغذدیواری در اتاق خواب بزرگسالان می توان از طرح های سه بعدی و گرافیکی زیبا و رومانتیک در بالای تخت خواب استفاده نمود. البته انتخاب کاغذدیواری اتاق خواب کاملا سلیقه ای است و می توان مطابق با نوع چیدمان و دکوراسیون اتاق خواب از انواع طرح های آبرنگی، گل دار، راه راه، ساده، اشکال هندسی و … استفاده نمود.

انواع کاغذ دیواری در طراحی داخلی

اصول انتخاب کاغذ دیواری

تاثیر نور

اغلب کاغذ دیواری ها به دلیل بافت ها و طرح های موجود در آنها، نور بیشتری را به سمت خود جذب می کنند خصوصا اگر محصول انتخابی شما به رنگ تیره باشد. به همین دلیل توصیه می کنیم اگر با کمبود نور مواجه هستید، سراغ طرح های شلوغ و تیره نروید. انتخاب مدل هایی با رنگ روشن و طرح های کوچک بهترین انتخابی است که میتوانید برای دیوارهای منزل خود داشته باشید.

 

توجه به متراژ و قد دیوار

همواره باید این مسئله را به خاطر داشته باشید که رنگ های تیره باعث می شوند فضای خانه، کوچکتر از آن چیزی که هستند به نظر آیند. از این رو اگر منزل شما متراژ کمی دارد، استفاده از رنگ های روشن، همراه با طرح های ساده میتواند بهترین انتخاب شما باشد. همچنین کاغذ دیواری هایی با بافت های ریز و ساده میتوانند از دیگر مواردی باشند که برای منزل خود بکار بگیرید. همچنین اگر سقف اتاقتان کوتاه است باید به سراغ استفاده از کاغذهای دیواری با خطوط عمودی بروید. این کار باعث بلندتر نشان دادن اتاق شما خواهد شد.

 

اجرای کاغذ دیواری روی سقف

لازم به ذکر است، کاغذهای دیواری فقط برای اجرا روی دیوار به کار برده نمی شوند. امروزه طراحی ها وایده های متنوع بسیاری ارائه می شود که کاربرد ابزارها و المان های مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از این طراحی های جالب استفاده از کاغذ دیواری برای سقف است.

همانطور که برخی از افراد تمایل به ساده بودن سقف دارند، برخی دیگر ترجیح می دهند در طراحی داخلی خود سقفی شکیل داشته باشند. حتی برای بزرگ دیده شدن فضا، دیوارها را ساده نگه دارند و سقف را با کاغذدیواری مناسب پوشش دهند. خوشبختانه طرح های متنوعی برای این منظور وجود دارد که می توان طبق سلیقه آنرا اجرا کرد. اما اغلب طرح های گل دار و مخملی با گل برجسته برای این مورد طرح هایی که با اشکال هندسی باشند و یا حالتی طبیعی مانند کهکشانی داشته باشند گزینه های مناسب و بهتری است.

C:\Users\123\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\کاغذ-دیواری-سقفی-e1587357889842.jpg

در عکس بالا استفاده از کاغذ دیواری بر روی سقف طرحی جذاب به وجود آورده است که ایده جالبی برای طراحی دکوراسیون خانه است. می توانید شما هم برای ایجاد تنوع از این گزینه استفاده کنید اما باید در نظر داشته باشید که سقف و دیوارها نباید به صورت یکدست از کاغذ دیواری با یک طرح پوشیده شوند. این موضوع کاملا کسل کننده می شود و فضا را کاملا بسته و شلوغ نشان خواهد داد. بهتر است متناقض انتخاب کنید و یا دیوار یا سقف را با زمینه ای خلوت و کاملا ساده نگه دارید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید