نحوه ی بتن ریزی فونداسیون

نحوه ی بتن ریزی فونداسیون
در این پست می‌خوانید:

نحوه ی بتن ریزی فونداسیون: در این بخش از مقالات آموزش معماری سایت وحید صلاحی به سراغ بررسی یکی از مهم ترین مراحل اجرای ساختمان یعنی نحوه ی بتن ریزی فونداسیون رفته ایم. در بتن ریزی ، بتن در کف و در ابتدای سازه ریخته می شود. بتن ریزی صحیح و اصولی است که باعث می شود سازه استحکام و مقاومت داشته باشد و عمر سازه را مشخص می کند.

[lwptoc]

نحوه ی بتن ریزی فونداسیون

نحوه ی بتن ریزی فونداسیون سبب می شود که که بارهایی که به سازه و ساختمان وارد می شود از طریق فونداسیون به زمین وارد شود. بنابراین اجرای درست بتن ریزی سبب می شود که بارهای وارده سازه را دچار مشکل نکند و جان و مال افراد را تهدید نکند. در بتن ریزی لازم است مهندس و ناظر بر اجرای بتن نظارت داشته باشند که نکات اصولی در طول اجرای بتن رعایت شود. در ادامه مراحل بتن ریزی را  شرح می دهیم.

  مراحل بتن ریز ی
گودبرداری مرحله اول
اجرای بتن مگر مرحله دوم
آرماتور بندی مرحله سوم
قالب بندی مرحله چهارم
بتن ریزی مرحله پنجم
مقاوم سازی مرحله ششم

مراحل بتن ریزی

در ادامه این مراحل را به صورت مختصر برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد با ما همراه باشید.


قیمت بتن ریزی فونداسیون

پیشنهاد ما : سرمایه مورد نیاز برای ساخت و ساز

گودبرداری

 در نحوه ی بتن ریزی فونداسیون پیش از هر چیزی نیاز است که خاکبرداری صورت بگیرد.  معمولا برداشت خاک تا عمق  60 سانتی متر انجام می شود. اگر بیش از این میزان از سطح زمین خاک برداشته شود به آن گودبرداری گفته می شوند. خاک برداری تا جایی انجام می شود تا به خاک سخت برسند. این قسمت جایی است که بستر خاک مناسب و قابل استفاده است. زمانی که حفاری انجام شود اما بستر خاک مناسب نباشد باید از پی عمیق استفاده کرد.

 

اجرای بتن

در مرحله بعدی از نحوه ی بتن ریزی فونداسیون که بستر خاک آماده شده است و بعبارتی خاکبرداری شده است، برای اجرای آرماتور آماده شده است. بنابراین این بتن که عیار کم دارد، سطح خاک را برای کار آرماتور بندی و  بتن ریزی آماده و بستر سازی می کند. این نوع سیمان برای سازه ساختمان کاربرد ندارد.

 

آرماتور بندی

مرحله سوم از نحوه بتن ریزی فونداسیون به آرماتور بندی اختصاص دارد. پس از این که بتن مگر اجرا شد به سراغ آرماتور بندی می رویم. آرماتور بندی جزو مراحلی است که بیش ترین اثر را بر روی مقاومت و استحکام سازه دارد.  در هنگام آرماتور بندی میلگردها هم به صورت افقی و هم عمودی جای گذاری می شوند. در آرماتور بندی باید فاصله میلگردها به صورت اصولی و استاندارد رعایت شود تا باعث فرسودگی و آسیب به آن ها نشود.

ارماتور ها نباید خیلی به هم نزدیک شوند که باعث فرسایش شوند و نه اینکه به قدری از هم دور شوند که احتمال ریزش بتن از درون آن وجود داشته باشد. تعداد و شبکه بندی ارماتورها نیز باید از پیش بر روی نقشه مشخص شود.


بتن ریزی فونداسیون گسترده

 

قالب بندی

مرحله بعدی از نحوه ی بتن ریزی فونداسیون قالب بندی می باشد که در واقع در قالب بندی خمیری را از بتن به وجود می آورند که آن را درون قالب هایی می ریزند تا خمیر خودش را بگیرد، سپس آن ها را از درون قالب خارج می کنند و برای فونداسیون مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بتن ریزی

اما نوبت به مرحله اصلی که بتن ریزی می باشد می رسد. در هنگام بتن ریزی ابتدا از استحکام و مقاومت کف سازه اطمینان پیدا کنید و سپس این مرحله را  آغاز کنید.  حداکثر ضخامتی که برای این لایه از بتن انتخاب  می کنید باید 30 سانت باشد و از سفت شدن و استحکام آن مطمئن شوید و دوباره لایه بعدی را روی آن بریزید.

بتن ریزی فونداسیون

 

مقاوم سازی

اخرین مرحله از نحوه بتن ریزی به مقاوم سازی می رسد. پس از بتن ریزی باید هوادهی مناسب انجام شود تا هوا از آن خارج شود و بتن متراکم شود. این عمل باعث می شود هوایی که داخل بتن وجود دارد خارج شود و مقاومت و سختی آن بالاتر برود همچنین در ادامه خوب است بدانید مدیریت پیمان چیست؟

 

کلام اخر

در این مقاله نحوه بتن ریزی فونداسیون را را بررسی کردیم و دانستیم که از شش مرحله تشکیل شده است که رعایت اصولی هر یک می تواند مقاومت بیش تر سازه و بنا را تضمین کند.  بتن ریزی به شالوده و ریشه ساختمان باز می گردد که یعنی مقاومت ساختمان و تحمل بار وارده و انتقال آن به زمین از این قسمت تضمین می شود. بنابراین لازم است که این مرحله از ساخت با دقت و اصول کافی انجام شود.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید