زندگینامه تادائو آندو

زندگینامه تادائو آندو

زندگینامه تادائو آندو: در این بخش از مقالات آموزش معماری قصد داریم که به معرفی یکی از معماران معروف بپردازیم. تادائو آندو متولد سال 1941 در اوساکا و معمار اهل ژاپن می باشد که به شکلی جالب و جذاب به معماری روی آورد. از او بعنوان بزرگترین معماران ” پست مدرن نسل دوم ژاپن”  یاد می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این معمار و آثار او آشنا شوید.

 

معرفی تادائو آندو

اگر معماری ژاپن را مطالعه کرده باشید قطعا نام آشنای “تادائو آندو” بارها به گوشتان خورده است. معمار بلند آوازه ی ژاپنی که در ورزش بوکس بسیار حرفه ای بود و به مبارزه می پرداخت، مدتی نیز در نجاری مشغول بکار بود و سازه ها و مجسمه های چوبی می ساخت،  اما به ناگهان تصمیم گرفت به حرفه معماری و طراحی روی بیاورد. آشنایی او با معماری زمانی جرقه خورد که در سن 15 سالگی باو یکی از کتاب ها و زندگی نامه لوکوربوزیه ، معمار و طراح و شهر ساز معروف آشنا شد.

 

آموزش

تادائو آندو برخلاف روش های مرسوم، در این رشته آموزشی ندید و تحصیلات آکادمیک نداشت. سپس تصمیم گرفت تا در کلاس های شبانه و طراحی داخلی شرکت کند. قسمت عمده آموزشش را از طریق خود آموز بدست آورد و بر آموخته های خودش اکتفا کرد. این اعتماد بنفس و روش خود آموز تا حدی پیش رفت که تادائو تصمیم گرفت که استودیوی طراحی خودش را تاسیس کند.

 معرفی برخی آثار شاخص تادائو آندو

اکثر آثاری که تادائو آندو کار کرده است در اوساکا یعنی محل تولد او مستقر شده اند. بیشتر تجربه ودانشی که او در این حوزه کسب کرده مربوط به سفرهای او به آمریکا، اروپا و آفریقا و مشاهده و مطالعه آثار معمارانی چون لویی کان ، آلوار آلتو، زندگی نامه فرانک لوید رایت و لوکوربوزیه می شود. سبکی که او در آثارش بکار می برد بیشتر بر فرم های ساده و دوری از پیچیدگی دلالت دارد.

تادائو آندو تا حدودی مخالف جامعه مدرن است و سعی کرده است که بجای اینکه راحتی را به معماری خود بیاورد ، امکان حضور انسان و طبیعت را در سبک معماری اش فراهم کند. بسیاری از آثار آندو که بر پایه آب و یا نور طراحی شده است، مهارت و توانایی فوق العاده او را در بکارگیری خلاقانه عناصر طبیعی با معماری را نشان می دهد.

 

استفاده از طبیعت

تادائو آندو علاوه بر معماری به رابطه معماری و طبیعت هم تاکید زیادی داشت و اعتقاد دارد که طراحی معماری باید به گونه ای باشد که از طریق آن بتوان به راحتی با طبیعت ارتباط برقرار کرد. بیشتر طراحی هایی که او انجام می داد به ساختمان های مسکونی مربوط می شد. استفاده شاخص او از نور مطابق با طبیعت و ورود هنرمندانه نور به فضا از ویژگی های کار او است. از دیگر عناصری که او در آثارش بکار می برد: بتن، آسمان، آب ، سایه و خورشید هست.

 

سبک معماری

از آنجایی که معماری ژاپن با سبک زندگی و مذهب آمیخته شده است. نمیتوان از تاثیر آن در آثار تادائو آندو نیز غافل شد. طراحی های او نیز با سنت ژاپن تلفیق شده است و به گونه ای سنتی و مدرن را با هم به تصویر می کشد. در آثار او عظمت و بزرگی کاملا به چشم می خورد. برداشت و درک آندو از معماری بیشتر مادی است میتوان با مشاهده دیوارها و ستون های عظیم، دیوار های سخت و بتنی میتوان به این موضوع پی برد.

 

حقایق

  •  سال 1995 آندو توانست جایزه ” پریتزکر” در معماری را بدست آورد که بالاترین نشان در این زمینه محسوب می شود و جایزه نقدی ان را به یتیمان زلزله کوبه اهدا کرد.
  • علاقه او به معماری با طرح های لوکوربوزیه آغاز شد.
  • تادائو آندو عضو افتخاری مؤسسه معماران آمریکا، آکادمی سلطنتی هنر در لندن و آکادمی هنر و ادبیات آمریکا است.

زندگینامه تادائو آندو وحید صلاحی

پیشنهاد ما: دیدن سریال بکوب و بساز

بتن

چیزی که در آثار تادائو آندو بسیار قابل توجه است، استفاده از بتن بعنوان پایه و بیس آثارش می باشد. این سبک خودساخته و انحصاری تادئو آندو را بسیار شاخص تر کرد. بتن متریال مورد علاقه آندو می باشد و ترکیب آن با فولاد و شیشه در آثار او به وفور به چشم می خورد. پیشنهاد می کنیم با انواع سازه های بتنی آشنا شوید.

 

 معرفی برخی آثار شاخص تادائو آندو

موزه هنرهای معاصر فورت ورث

این موزه که توسط تادائو آندو ساخته شده است در تگزاس آمریکا واقع شده و جزو بزرگترین موزه های هنر مدرن در آمریکا محسوب می شود. در این اثر طبیعت با معماری آمیخته شده است. اصولا هندسی بکار رفته در فضا کاملا ساده و مشخص می باشد. استفاده از شکل های مکعب مستطیل و فرم خطی که کاملا در فضا مشخص و مشهود است و پرسپکتیو قوی را در فضا ایجاد کرده است. استخری که در روبروی بنا قرار دارد نیز منظره را چشم نواز کرده و استفاده از نمای شیشه ای در این بنا سبب شده که بتوان از فضای غنی بیرون استفاده کرد. سبک این بنا به شکل مینیمال و مدرن طراحی شده است.

 

کلیسای کوچک کوه روکو

این کلیسا بر روی شیبی واقع شده است که دید آن رو به دریا می باشد. بنا دارای یک نمازخانه و برج ناقوس می باشد و یک ستون صلیبی شکل می باشد. تادائو آندو در کارهایش، بر فضا بیشتر از فرم تاکید دارد. با اعتقاد او فرم تاثیر فضا را کم می کند و جذابیت معماری را کاهش می دهد.

 معرفی برخی آثار شاخص تادائو آندو

کلیسای نور

این بنا در سال 1989 در ژاپن توسط تادائو آندو ساخته شده است و کلیسا بصورت یک مکعب مستطیل طراحی شده است. در ورودی بنا خط موربی استفاده شده است که با استفاده از نور خورشید روشن می شود و شکل صلیب می باشد. روشنایی و تاریکی ای که در کلیسا وجود دارد نوعی تضاد جذاب را به وجود آورده است.

 

ساختمان تئاتر در شانگهای

از دیگر آثار این معمار بزرگ تادائو آندو میتوانیم به ساختمان پُلی گِراند تئاتر در شهر شانگهای اشاره کنیم که در مجاورت دریاچه ی مصنوعی ساخته شده است و جالب است بدانید که این ساختمان به عنوان یک مرکز فرهنگی به شمار می رود که انواع تئاتر ها و کنسرت ها و… در آن قابل برگزاری می باشد و جز شناخته شده ترین مراکز در آن اطراف می باشد.

زندگینامه تادائو آندو

 

کلام آخر

آنچه در زندگینامه تادائو آندو خواندیم ، مروری بر زندگی و فعالیت های مختلف او بود که در نهایت عشق او به معماری و طراحی مسیر را برایش تغییر داد. تغییری اتفاقی و ناگهانی اما شکوفایی نبوغ آندو را بدنبال داشت. چه بسیار انسان هایی که با تغییر مسیر خود از خود نام هایی جاودان ساختند و الهام بخش افراد زیادی شدند. در هر زمانی فرصت برای تغییر وجود دارد کافیست که راه خود را پیدا کنید و برای رسیدن به آن پافشاری کنید. امیدواریم که از مطالعهاین مقاله لذت برده باشید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید